Hej, behöver lite kloka råd från er. Håller på att sälja mitt hus som idag står tomt. Jag har skrivit köpeavtal med en norrman med förbehållet att han ska få sitt hus i Norge sålt innan överlåtelsen går igenom dock senast 15 Maj annars har han rätt att dra sig ur. Nu verkar hans försäljning dra ut på tiden men han har fått jobb och ordnat skola till barnen här. Han får inte lån för att köpa innan han sålt sitt. Nu ringde han och frågade om han får hyra huset till han får sålt sitt i Norge.

Kan det innebära det några problem att hyra ut fram tills han köper?

Marcus
 
Det är ju ingen skillnad på att hyra ut till han som köpt eller till någon annan. Jag kan inte se att det i sig skulle vara något problem.

Dock ska du kanske överväga om det är särskilt klokt av andra skäl. Risken är ju att norrmannen drar sig ur när om han nöjer sig med att hyra huset. Det blir ju ett smidigt sätt för honom att provbo i Sverige utan att binda upp sig med ett hus.
 
Har du råd så skjut upp överlåtelsen.

protte
 
brrrrrrr,

som köpare är det ju perfekt men som säljare skulle jag vara försiktig.
Genom att bo i huset så kommer han ju hitta en massa småfel undertiden och baserat på detta begära prisavdrag. Sedan går tvättmaskinen sönder efter några månader och han kommer att kräva dig på att du ska reparera den.
Allt går ju säkert men man måste set till att ha koll på papperarbetet här.
 
Det är ju inte riktigt bra för när han väl bor där så kan han ju leta andra fastigheter och kan lämna dig i sticket. Så ta rejält betalt!
 
Huset står ju tomt så att inte hyra ut har ju en klar nedsida för dig. Och har köparen redan fixat jobb och skola så verkar det seriöst.

Vill du skydda dig emot att köparen drar sig ur eller börjar pruta så kanske du kan begära en deposition som dras av från köpeskillingen då köparen köper huset.
 
Hyr ut om du har ekonomisk möjlighet att äga huset et ttag till. Men skriv ett tidsbestämt kontrakt och skriv ett separat kontrakt om att hyresgästen avsäger sig besittningsrätten.

Se till att räkna hem hyran så att du inte förlorar på affären.
 
Tack för alla svar, köparen i sig uppfattar jag som väldigt seriös och har haft förhoppningen att hans hus skulle bli sålt fort, andra hus i området har sålts fort. Nu närmar sig hans jobbstart och han har ingenstans att bo. Priset är ju spikat och 15 Maj är ett datum jag ville ha in i fall det skulle dyka upp någon annan intresserad under tiden. Ville så att säga inte hålla huset åt honom hur länge som helst. Hyran är ok, jag går plus på det. Tyvärr ligger det inte i något superhett område och det vimlar inte av spekulanter.
 
O
Ta hjälp med att skriva ett bra kontrakt! Så du inte riskerar nånting... Jag tror det kan vara värt att lägga ut ett par tusenlappar för att få ett nästan vattentätt kontrakt! (använd inte mäklaren till detta)
 
Som sagt det är väl viktigt att se till att förhållandet tidsbegränsas. Så inte köparen tycker att situationen är "bra" och kanske inte direkt anstränger sig med sin försäljning.

Du bör också se till att köparen inte sätter igång med renoveringsarbeten, annat än möjligen sådant som du godkänner in i detalj. För du (och köparen) skall ha i åtanke att det kan bli försäljning till någon annan.
 
Det är väääldigt svårt att få en hyresgäst att flytta (han kanske inte vill köpa ditt hus sen). Oavsett om man har kontrakt eller ej. Kan ta månader eller år om det vill sig illa.
 
Jag tycker inte man behöver ha onödigt hårda villkor eller någon tuff tidsbegränsning. Det är ju köparen som sitter illa till och får dras med dubbla boendekostnader.

Kan ni inte skriva ett kontrakt där köparen faktiskt köper huset nu, betalar handpenning och sedan tillträder huset när han lämnar sitt gamla hus? Jag tycker att det är rimligt att man skriver kontraktet så att köparen står för huvuddelen av riskerna. DVS hyran bör täcka alla dina kostnader för huset inkl underhåll, och om köparen skulle dra sig ur så får köparen stå för dina kostnader för en ny försäljning (=mäklararvodet).

Köparen bör givetvis avsäga sig besittningsskyddet.
 
Mikael_L
ConnyGsson skrev:
Men skriv ett tidsbestämt kontrakt och skriv ett separat kontrakt om att hyresgästen avsäger sig besittningsrätten.
Var noga med att verkligen ta reda på hur detta fungerar. Det finns nämligen en del lagar som inte kan avtalas bort.
Så vad ni än kan ha avtalat om och skrivit papper så kanske du ändå står med en hyresgäst med besittningsrätt, i typ all framtid.
Kontrollera ordentligt, och kolla sen en gång till med någon annan källa. Sen kollar du igen med en tredje, typ ... ;)
Hyresnämnden eller vad dom nu heter är ett bra tips, dom tror jag är vassa på att uttolka lagarna inom detta område. Kontakta dom och berätta helt enkelt vad din avsikt är, en verkligt tidsbegränsad uthyrning som inte ger dig några problem att återta huset för försäljning eller annan uthyrning.

Glöm sen aldrig att om ni förlänger ett tidsbegränsade kontrakt en eller flera ggr kan plötsligt en ny situation uppstå, att besittningsrätt plötsligt har inträtt.

Jag har nästan noll koll på sådant, jag vet bara att det finns oerhört mycket lagstöd för den som hyr bostad, vilket krånglar till det väldigt för den som bara vill hyra ut begränsat.

Annars har alla skribenter här i övrigt ringat in vad jag har att säga i frågan. Många insiktsfulla svar finns det.
 
Finns en tråd på forumet där förre ägaren till ett hus vägrade att flytta.
Det var inte så enkelt att få ut denne.

Protte
 
Besittningrätt går att förhandla bort så det är inget problem. Gjorde det själv 2000 då jag hade svårt att bli av med förra kåken. De som hyrde hade för avsikt att köpa huset när de fått fast jobb, vilket krävdes av banken för att ge ok till lån.

I mitt fall hjälpte mäklaren (Helt gratis faktiskt!) till med friskrivning av besittningsrätt och jag har för mig att det måste registreras hos Länsstyrelsen och (?) Hyresgästföreningen (?) (Har inte dokumentet kvar...)

Om man blir tvungen att avhysa hyresgästerna så kan det ju ändå ta en viss tid innan KFM utför själva avhysningen. När man väl är där finns ju även risken att hyregästen sabbar huset i protest och några pengar finns då sällan att hämta.

Lita aldrig till 100% på de som vill köpa huset, även om de känns seriösa. Kolla att de verkligen har ett hus som skall säljas i Norge. Hoppas det löser sig !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.