Hej!

Har rätt stor tomt i Värmdö kommun (Ingarö) där jag bor permanent. Fick just frågan av en som ska skaffa sig ett Tiny House om möjlighet att ställa sig hos mig.
Tänker eventuellt, nyfiken åtminstone. Men har noll aning vad som kan gälla i regler och vad som skulle kunna vara vettigt pris att ta osv.
Några tips på var jag kan finna mer information om sådant?
Lagar, regler osv?
Vad kan ett skäligt pris vara för hyra ut?
Så klart funderar jag lite kring om de har vatten/avlopp osv men vet inte så mycket än men ville börja i någon ände för ta reda på lite....

MVH
Micke
 
Jag utgår ifrån att du med tinyhouse menar en stuga på hjul, liknande husvagn eller husbil och där en person stadigvarande ska bosätta sig.
För konstruktioner som är stadigvarande krävs bygglov. Motsatsvis är konstruktioner som är flyttbara inte bygglovspliktiga. Det finns dock undantag från detta i, bland annat om du vill anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra en parkeringsplats för exempelvis tinyhouse.
Det finns utöver dessa bestämmelser en uttrycklig undantagsbestämmelse som tar sikte på just förvaring av husvagn/husbil, men enligt den bestämmelsen får man inte bosätta sig i den. Att undantagsbestämmelsen inte är tillämplig innebär att du måste förlita dig på huvudregeln, nämligen att konstruktioner som är flyttbara inte är bygglovspliktiga.

Det finns en risk i att kommunen gör en annan bedömning, även om den risken är liten. Det du i sådant fall riskerar är en avgift (böter) på 5500 kr och att du måste flytta huset. Men en sådan avgift lär du kanske tjäna in på en månad eller två?

Boverket skriver förenklat om detta på sin hemsida:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/

Avseende hyran faller det inte inom hyreslagen (JB), och hyressättnignen är därför relativt fri. Skulle rekommendera att de betalar en schablon för förbrukning per månad, samt någon tusenlapp i vinst/risk?.Kanske 2-3 tusen?

Om du kopplar in vatten och avlopp skulle det med stor säkerhet räknas som stadigvarande.

Mitt råd skulle vara att du säger ja till uppställning, men då har koll på risken, och tar ut en nyttjandeavgift på 2-3 k per månad.
 
Hej, tack för superbra svar!

Träffade henne och ja, hon ska tydligen då bygga den och har en vagn med hjul som den ska byggas på. Så dels då letar plats kunna bygga på (vilket min rätt rejäla parkering skulle eventuellt kunna fungera för) och dels ställe att sedan stå på.

Avlopp förstår jag henne som hon har fixat men vatten tror jag jag borde kolla hur hon behöver lösa för det kan ju krångla till det.

Ska suga lite på karamellen, känns kanske inte som en större vinst att dra in någon tusenlapp så extra och samtidigt ha en granne nära inpå...

tack igen för jättebra svar!
 
Men avlopp måste väl antingen kopplas in på ditt avlopp, eller vara något nedgrävt, trekammarbrunn eller liknande? Det krävs tillstånd från kommunen.
 
ja jag skulle gissa på det också, vilket i så fall känns lite väl stort projekt för bara testa även om jag är lite nyfiken på idéen med tiny houses....
och precis, här är kommunala vattnet ej framdraget än, dock på g men det dröjer säkert nåt år till oavsett så just nu kommer knappast ens det ges rätt till bygga/anlägga något extra...
 
Du kanske har ett tappställe, där hon hämtar vatten, så det inte blir en permanent lösning.

Avlopp? Antar att hon sköter bygger sin egen toalösning, så det enda hon släpper ifrån sig då blir duschvatten och lite diskvatten.
Slang rakt ut? Så pass lite och ofarligt tycker jag.

Men el då? Lär ju hon behöva. Har du några tankar runt det?

Din uthyrning kan ju i alla fall ge 25.000 per år, kanske inte så dumt, utan några investeringar?
 
Ja, har tyvärr bara sommarvatten.
El finns vid parkeringen, dock vanlig 220 men oklart vad som behövs. finns trefas också men längre bort...

ja precis, kan alltid ge lite grann och är det ingen större investering för mig kan det vara värt testa det ett tag. Dock uppskattar jag hur privat jag har det här och hur lite hänsyn jag behöver ta till grannar :p
 
Hej!

Fortsätter tråden lite. Verkar som det till en början mest handlar om ställa sin "ställning", alltså vagnen med hjul o börja bygga. Har en rejäl parkering så borde funka rent yt-mässigt. Vad skulle ni tro är en rimlig månadshyra i det läget innan det ens är tal om börja bo osv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.