Ohoj!

Jo, jag har en liten fundering... Jag och min flickvän planerar att bygga ett 1,5 plans lösvirkeshus under 2006 på totalt ca 233 m2. Vi kommer antagligen inte ha något behov av övervåningen (ca 85 m2) under de första åren. Så nu undrar jag om det kan löna sig att inreda övervåningen med billigt kök o.s.v. samt att anlägga en trappa på utsidan av huset?

/Go4it
 
Det låter som en god idé. Merkostnaden för ett riktigt billigt kök och trappa borde väl kunna ligga kring 20000 kr. Sen vill man kanske att övervåningens badrum ska ha tvättmaskin och torktumlare. Det är då kanske en merkostnad på 30000 kr (plus driftkostnaderna) som ni måste få in på hyran innan ni kan börja gå med vinst.

Tänkte ni göra mycket jobb själva? Det kan ta flera år att inreda en våning... Om ni står och väljer mellan att köpa in jobbet eller att inreda övervåningen själva så ska ni nog fundera på om ni inte tjänar mer på att inreda själv än vad ni gör på att köpa in jobbet och hyra ut. Man kan spara uppemot 150000 kr på att inreda en övervåning själv.

Den stora frågan är väl hur mycket ni kan dra in i hyra.
 
Det beror nog främst på var ni bor.

mvh
David
 
Hej igen och tack för svaren!

Vi hade tänkt att göra så mycket som möjligt själva. Utifrån de diskussioner jag följt här på forumet så har jag kommit fram till att ta hjälp av proffs när det gäller gjutning av grund, el och vvs. Jag har ett jobb med mycket bra arbetstider (Jobbar i snitt ett dygn och är ledig i sex), så jag räknar med att husbygge kommer att bli mitt nästa fritidsintresse...

Vi kommer att bygga huset i Stockholmsområdet. Har redan ritat huset och kommer så småningom att slänga ut mina (våra) tankar och idéer om drömhuset.

Det är givetvis "våra" tankar och idéer... Jag ritar ett förslag - flickvännen godkänner/godkänner inte lösningen - jag ritar ett nytt förslag utifrån hennes nya infallsvinklar. Så har vi hållit på i ca ett år och nu börjar det kännas rätt...

/Go4it
 
Nu gäller det ju Sthlmspriser så förutsättningen att få ut en bra hyra är ju god. Kan ändå vara vettigt att även räkna baklänges. Vad kan ni tänka er att få i hyresintäkt? Om ni hyr ut del av bostad blir merparten beskattningsbar. Om ni bygger huset som tvåfamiljshus blir (hm - har jag för mig :-/) avdragsmöjligheterna större. Då får ni dock större installationskostnader (el/va/uppvärmning/telefon etc). Hur gör ni i detta senare fall för att 'bli av med' hyresgästen den dag ni behöver bostaden själva?

Jag skulle diskutera detta med en jurist. Det är möjligt att det inte blir så väldigt ekonomiskt i slutändan.

Jag har själv ett hus som från början var byggt som tvåfamiljshus. Funderade under en period på att hyra ut övervåningen men kom fram till att det inte blev ekonomiskt försvarbart - och då hade jag inte tänkt mig några större extra tilläggskostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.