Hej,

Jag har letat ganska mycket i trådar här, men hittar inte riktigt vad jag söker, så jag startar en tråd för min situation.

Jag och min flickvän skall flytta ihop i hennes hus, och då funderar jag på att hyra ut mitt hus.
Min fastighet består av ett hus med trädgård, en åker, och två ekonomibygnader.

Min tanke är att jag bara skall hyra ut huset och kunna använda ekonomibyggnaderna själv.
Huset ligger vid min arbetsplats, så jag kör förbi varje vardag.

Som det ser ut så har jag hittat några tänkbara hyresgäster (en kompis syster med hennes familj) som vill hyra "årsvis".


1. Bör jag räkna på att hyra ut i kallhyra eller varmhyra?
Skattemässigt är det ju förmodligen bättre med kallhyra, men ekonomibyggnaderna har ju el som går på samma abbonemang så hur reglerar man det så det inte blir någon diskussion?

2. Får man räkna av räntekostnader innan man drar shablonavdraget på vinsten?

3. Som så många andra är jag lite rädd för besittningsrätten. Finns det något sätt att ha full koll på den?



Det kommer säkert mer frågor framöver.
 
1. Det bästa och mest transparenta är kallhyra. Problemet är att man inte får sälja el utan koncessionsrätt (och det har bara elbolagen...), men om vi bortser från det och du på ett enkelt sätt kan installera en extra elmätare för huset kan du ju t.ex. lägga på "extra omkostnader" på hyran som avser elen.

2. Nej och schablonavdraget är på hela hyran. (Vad menade du med "vinsten"?)
3. Om detta är din enda fastighet du hyr ut, hyr du ut enligt den. sk. privatuthyrningslagen och då får hyresgästen inget besitttningsskydd. Denna lag är relativt ny (2013 tror jag) så det lever fortfarande kvar farhågor kring besittningsskydd hos gemene man. Värt att på peka är dock att även om hyresgästen inte har formellt rätt att bo kvar finns exempel på folk som ändå vägrar flytta.

Använd standardkontrakt, ta kreditupplysning även om det är dina kompisar. Och ta lika mycket i deposition som hyran är för deposition. Det underlättar vid uppsägning.

Kan du få referenser på hyresgästerna är det bra, men ta det med en nypa salt om det inte är ett större bostadsbolag.
 
Men om jag då hyr ut i kallhyra, men står för elabonnemanget och lägger på en skälig kostnad som täcker elen, så blir det väl nästan varmhyra?

jag tror inte jag har något enkelt sätt att sätta extra elmätare :(
 
Bosen skrev:
Men om jag då hyr ut i kallhyra, men står för elabonnemanget och lägger på en skälig kostnad som täcker elen, så blir det väl nästan varmhyra?

jag tror inte jag har något enkelt sätt att sätta extra elmätare :(
Ja, då blir det inte bara nästan varmhyra. Det blir varmhyra, och då finns det ingen anledning att specificera den alls, det är bara dumt eftersom du inte får sälja elen.

Hyr du ut till dina kompisar är det kanske hanterbart att de står för abonnemanget och att du ersätter dem för en schablon som du använder. Men hur man än vänder på det så är det risk för missnöje från den som står för abonnemanget. Att mäta är att veta som man brukar säga :).
 
Kan man skriva kontraktet att man gör ett avdrag på kallhyran på säg 500:- /månad för att jag skall få uttnyttja el till min ekonomibyggnad? Borde ju kunna funka. Det är ju bara belysning och eventuellt en svets och en kompressor ibland.
 
Ja, är det ingen värme (vilket jag befarade) så är det ju enklare att hantera :). 500 kr/månad verkar ju rimligt och med marginalen till hyresgästens fördel. Viktigt bara att ni formulerar er så att det inte kan tolkas som att hyresgästerna säljer el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.