Undrar vilka problem väntar mej om jag hyr ut min bostadsrätt (som privat person) och flyttar till en hyreslägenhet i samma stad. Jag trivs bättre i den gamla charmiga hyresrätten men vill inte sälja bostadsrätten.
Ä det olagligt?
Eller ekonomiskt oförsvarbart?
gaia
 
De flesta bostadsrättsföreningar har rätt striktas regler om andrahandsuthyrning.

Grundprincipen är att det inte är tillåtet, men det finns ett antal undantag i lagen. Undantagen handlar om situationer som där du har tillfälligt arbete på annan ort (måste bevisa att du har ett tidsbegränsat anst. avtal), eller att du skall bli sambo och vill provbo i ett år.

Det kom en lagändring för något år sedan där man luckrade upp villkoren lite, jag har inte riktigt koll på hur mycket det ändrades. Men det är inte helt fritt fram att hyra ut nu heller.

Det finns också en del föreningar som helt tillåter andrahandsuthyrning helt fritt. Det är i de flesta fall egentligen ett brott mot stadgarna, men så länge ingen beivrar det så går det bra, skulle det beivras så riskerar styrelsen rätt saftiga påföljder.

Oavsett regler så måste du begära tillstånd från föreningen att hyra ut, om du hyr ut utan tillstånd så kan bostadsrätten förverkas (och du kan då bli skadeståndskyldig mot din andrahandshyresgäst).
 
Tack så mycket för dom snabba och informativa svaren!
Det verkar att min plan står och faller med föreningens goda vilja. Det blir svårt /omöjligt att få tillåtelse för andrahandsuthyrning av dom orsaker jag vill göra det dvs för att jag trivs bättre någon annanstans men vill ändå behålla bostadsrätten.
Finns det ett bra skäll som skulle godkännas av föreningen som passar till min situation?
Jag kan faktiskt inte ens komma på ett lögn som skulle verka godkännbart :). Allergisk mot nybygge? :)
gaia
 
C
Lagen ändrades förra året så att det skall bli lättare att hyra ut BR i andra hand (http://rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/14/140319.PDF).
Skillnaden är att det inte längre krävs särskilda skäl för uthyrningen och att hyresnämnden kan köra över föreningen.
 
cpalm skrev:
Lagen ändrades förra året så att det skall bli lättare att hyra ut BR i andra hand ([länk]).
Skillnaden är att det inte längre krävs särskilda skäl för uthyrningen och att hyresnämnden kan köra över föreningen.
Men det är väl också så att föreningen har rätt att ta ut en extra avgift i.o.m att dom tillåter andrahandsuthyrning!!??
 
C
roland53 skrev:
Men det är väl också så att föreningen har rätt att ta ut en extra avgift i.o.m att dom tillåter andrahandsuthyrning!!??
Jess, förutsatt att detta är inskrivet i stadgarna.
 
Är det inte bättre att sälja bostadsrätten och köpa något du kan använda för pengarna. En sommarstuga eller nåt?
 
Inneboende brukar man få ha, hyr bara ut ett rum. Sen om du inte vistas där..
 
Njaaa. I praktiken fungerar det kanske ofta med "skeninneboende". Men du tar en risk, för om föreningen bestämmer sig att agera, och får frmagång. Så kan du bli tvungen att få ut andrahandshyresgästen med väldigt kort varsel, typ en vecka. Föreningen måste uppmana dig att vidta rättelse, men om du då inte omedelbart följer uppmaningen så kan de begära bostadsrätten förverkad. Och i den prövningen tittar rätten bara på om föreningen vid det tillfället hade skäl att få den förverkad, då hjälper det inte om du vidtagit rättelse senare innan målet kommer upp i rätten.

Och man behöver inte nödvändigtvis ta hänsyn till att du ev. har en uppsägningstid med andrahandshyresgästen.
 
Men som sagt rent principiellt tycker jag (som gammal fd. brf ordf.) att om du inte har för avsikt att flytta tillbaka till bostadsrätten inom kort tid. Så bör du avyttra den. Annars snyltar du ju på dina grannars mer eller mindre ideela arbete med att sköta föreningen.

Om vi får en situation där bostadsrätter blir en form av rena spekulationsobjekt som finansiärer "samlar på". Så blir ju bostadsrätten bara en annan form av hyresupplåtelse. Antingen hyr man av en fastighetsägare, eller så hyr man av en lägenhetsägare. Grundtanken med med det kollektiva ägandet av bostadsrättsfastigheter riskerar att gå förlorad.

Sedan kan man ha åsikter om det bra eller dåliga med den grundtanken. Vissa passar det hela livet, många passar det under en period, andra inte alls.
 
Hempularen: Vi HAR redan en sådan situation. I storstadsområdena, framförallt i Stockholm, sitter folk på extra lägenheter för att de inte "vågar" göra sig av med de gamla pga bostadsbristen. tänk om nya förhållandet spricker, tänk om man får barn som vill flytta hemifrån om 20 år, tänk om. Andrahandsmarknaden i Stockholm är ju gigantisk.
 
Jo, men OM uthyrning vore helt fri. Då skulle vi få en situation där många köper på sig 5 - 10 lägenheter och hyr ut dem. Sedan om marknaden börjar bli darrig så säljer "alla" på en gång, de bor ju inte där så de kan regagera sekundsnabbt. och du får en marknad osm mer påminner om aktiemarknaden.

Man skulel ju också kunna roa sig med att analysera hur tillgången på förstahandshyreskotrakt skulle se ut om man satte stopp för "all" andrahanduthyrning. Om alla som sitter och behåller ett förstahandskontrakt i 20 år i väntan på att deras nyfödda barn skall ha lägenheten, om alla sådana lägenheter blev tillgängliga med förstahandskontrakt.

Det skulle inte lösa hela knuten, för grundproblemet är en faktisk brist, och dysfunktionell samhällsplanering. Men väldigt många fler skulle slippa hoppa omkring på mer eller mindre konstiga andrahnadskontrakt.
 
Vi hade i föreningen där jag var ordförande en "proffsägare". Han ägde bla. via rader av bulvaner 7 lägenheter i vår förening (kan ha funnits fler vi aldrig upptäckte). Han hyrde ut dem i andra hand, och eftersom bulvanen ofta kunde visa på giltiga skäl så var väl typ hälften tillåten andrahandsuthyrning. Men vi skruvade åt tumskruvarna rätt hårt. Då började han att sälja sina lägenheter. Efter ett par försäljningar reagerade vi på att priserna var avsevärt högre än normalt i föreningen.

Och efter lite efterforskningar avslöjade vi att han sålde till presumtiva andrahandshyresgäster, med skenavtal. De fick låna hela köpesumman av honom, och den var 20% högre än marknadsvärdet. Han tog sedan in en ränta som låg mycket högre än bankränta. Och så fanns det ett hemligt sidoavtal där han lovade att köpa tillbaka till överpriset.

Vi lyckades få kontakt med några av spekulanterna och varna för att sidoavtalet om återköp var ogiltigt, eftersom vi aldrig under några omständigheter skulle godkänna honom som medlem igen.

Till saken hör att denna person var mycket hög politisk tjänsteman, och med ett direkt ansvar för bostadsplaneringen i Stockholm. Men sekretess råder (detta var ca 25 år sedan).
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Precis! Det här är ju inget tänkbart framtidsscenario, det är verkligheten nu för många i vårt land, trots att man på andra håll kan få en hyfsat fräsch villa i centralt läge i orten för 150 000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.