Tjenare!

Hade tänkt hyra ut lillstugan som ligger angränsande till min villa på ungefär 10 meters avstånd.
Nu är det så att jag vill skriva ett fint kontrakt för detta med lite egna saker jag vill ha med som att besittningsrätten inte gäller då jag och min sambo är mån om att ifall vi inte trivs med hyrestagaren så ska vi kunna komma loss relativt enkelt. Alternativt om vi vill sälja fastigheterna så kan vi inte ha en hyresgäst som måste bo kvar.
Sen kan vi även tänka oss ett kontrakt som löper 6 månader i streck med en uppsägningstid på 3 månader och att kontraktet förnyas var 6:e månad om inget annat händer.
Någon som vet någon bra mall för detta som går att hitta på nätet?
Är det något speciellt som jag bör tänka på när jag hyr ut som jag bör ta med i kontraktet? Alla förslag är välkomna.
 
Läs på lite om besittningsrätten, den är starkare än man kan tro ;)
 
Sen finns det dom som hyr ut utan kontrakt också...inget jag själv har gjort eller rekommenderar men det har också sina för och nackdelar...
 
Om man hur ut utan kontrakt, vad är riskerna då? :p
 
Om du tar betalt i förskott och dom inte förstör rummet/rummen så...
 
Om du bara hyr ut 1 lägenhet i en privat bostadsfastighet så gäller detta (från hyresnämnden):

OBS! Vid en upplåtelse enligt lagen om uthyrning av egen bostad (”privatuthyrningslagen”) saknar hyresgästen helt besittningsskydd. Så är till exempel fallet när en privatperson upplåter en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus, inom en ägarlägenhetsfastighet eller upplåter en bostadsrättslägenhet i andra hand. Parterna behöver alltså inte avtala om avstående från besittningsskydd vid sådana upplåtelser. Om hyresvärden däremot upplåter två lägenheter gäller ”privatuthyrningslagen” bara för den första upplåtelsen. För den andra upplåtelsen gäller reglerna om besittningsskydd i 12 kap. jordabalken (hyreslagen). Den som hyr ut mer än två lägenheter anses normalt bedriva uthyrning i näringsverksamhet och då gäller hyreslagens regler om besittningsskydd för samtliga upplåtelser. - See more at: http://www.hyresnamnden.se/Besittningsskydd/Besittningsskydd---Bostad/#sthash.7hp9CSkC.dpuf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.