Hej,

Jag och familjen har planerat att ta en längre semester nästa vinter. Mest troligt kring jul. Vi har aldrig tänkt hyra ut huset då det känns obekvämt att hyra ut till någon okänd. Nu har det dock dykt upp ett läge när det skulle vara görbart. En granne har sålt sitt hus och kommer ha en månad utan boende. Inte exakt när vi tänkt och lite längre tid än vi primärt tänkt oss. MEN om vi hyr ut känns det mer ekonomiskt görbart.

Frågan är hur vi ska tänka? Hur mycket ska man ta? Jag har tittat på uthyrning i närområdet och priserna är kring 15000-29000/månad på blocket. Det känns helt galet att prata sånna summor. Gnidigt mycket. Jag hade tankar om 10000kr vilket också är en hel del. Men samtidigt lär el/vatten gå åt i vinter. Att bo en v till på semester är inte gratis.

OM vi väljer att "skaka hand", hur bör vi styra upp det rent formellt? Vi vill givetvis boka resa rätt snart. Ska vi be om förskott så de inte bara avbokar för att det inte passar. Hur gör man?

Rent praktiskt kan vi alltså anpassa vår semester till när de skulle vilja hyra. För hyrande fam skulle det vara ett drömscenario att få halvflytta 50m och fortfarande ha riktigt nära till skolan osv.
 
Det motsatta scenariot kan givetvis också hända, att vi vill "backa ur" pga sjukdom. Alt 2, Vi behöver fixa alt boende i en månad.
 
Vi hyrde ut vårat hus i ett halvår när vi tog en längre semester. vi la ut det på blocket för 25000kr i månaden och blev ner ringda och det var uthyrt efter en vecka. Dock tog dom inte hand om huset som man kanske hade önskat så jag skulle personligen inte hyra ut det igen, möjligtvis till någon man känner och som man litar på att dom tar hand om huset och lämnar det i fint och bra skick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.