Vad är skälig att ta betalt för att hyra ut ett rum 10-12 kvm med delat kök/badrum i en bostadsrätt i:

a.Stockholm
b.Malmö?

Hur skulle det se ut med en sep etta i villan? Dock typ 30kvm? Och med en egen lten täppa o p-plats?

Allt möblerat.
 
Hyreskostnaden fördelad enligt yta + del i gemensamhetsyta + mindre summa för möblemanget, till exempel.

Det ligger väl i linje med vad som är tillåtet att ta i hyra vid andrahanduthyrning. Men det pratas om att reglerna ska luckras upp lite, fast det har väl inte hänt än.
 
thomasx skrev:
Hyreskostnaden fördelad enligt yta + del i gemensamhetsyta + mindre summa för möblemanget, till exempel.

Det ligger väl i linje med vad som är tillåtet att ta i hyra vid andrahanduthyrning. Men det pratas om att reglerna ska luckras upp lite, fast det har väl inte hänt än.
Det du skriver gäller hyres. Inte privata. ;)
 
BigGitt skrev:
Det du skriver gäller hyres. Inte privata. ;)
Vad pratar du om?

Det är väl privatägda hyresrätter som diskuteras?
 
D
BigGitt skrev:
Det du skriver gäller hyres. Inte privata. ;)
Det gäller all uthyrning av bostäder till privatpersoner såvitt jag vet.
 
DIY_freak skrev:
Det gäller all uthyrning av bostäder till privatpersoner såvitt jag vet.
Oj. Då är det verkligen orättvist. En hyres kan ha en hyra på typ 6000/70kvm. En bostadsrätts 2000. Den som hyr av hyres kan få betala typ 2500. Medan den andra skulle inte behöva betala mer än 800 för lika stor rum? Då vill nog ingen hyra ut för dessa pengar ;-)

Undrar hur det slutar då ändringar är p.g.
 
Det finns specialregler när det uthyrda är en del av uthyrarens bostad. Bl.a så gäller inte rätten att få bo kvar lika
 
Förlåt, kom emot fel ställe på iPadden. Besittningsskyddet är inte lika långtgående men vad som gäller hyresnivåerna vet jag inte vad som gäller. Rimligtvis får man ta ut marknadspriset på orten, d v s samma som en likvärdig hyresrätt skulle kosta.
 
D
BigGitt skrev:
Oj. Då är det verkligen orättvist. En hyres kan ha en hyra på typ 6000/70kvm. En bostadsrätts 2000. Den som hyr av hyres kan få betala typ 2500. Medan den andra skulle inte behöva betala mer än 800 för lika stor rum? Då vill nog ingen hyra ut för dessa pengar ;-)

Undrar hur det slutar då ändringar är p.g.
Kanske missförstod vad thomasx skrev (som var den du kommenterade). Vad jag menar är att den tillåtna hyresnivån sätts av vad en motsvarande hyreslägenhet skulle kosta att hyra eller efter speciella bruksvärdesregler. Denna nivå påverkas inte av om det är ett kommunalt fastighetsbolag, ett privat fastighetsbolag eller du som privatperson som hyr ut. Alla omfattas av dessa regler.
 
Detta skulle betyda högre avgift i Stockholm än i Lund?
 
BigGitt skrev:
En hyres kan ha en hyra på typ 6000/70kvm. En bostadsrätts 2000. Den som hyr av hyres kan få betala typ 2500.
Förlåt, men dina inlägg är helt obegripliga. Använd riktiga ord.

"hyres"?!
 
BigGitt skrev:
Oj. Då är det verkligen orättvist. En hyres kan ha en hyra på typ 6000/70kvm. En bostadsrätts 2000. Den som hyr av hyres kan få betala typ 2500. Medan den andra skulle inte behöva betala mer än 800 för lika stor rum?
Trots ditt lexikon har jag fortfarande svårt att begripa ovanstående.

Om en hyresrätt hos allmännyttan kostar 6.000 kr/mån för en 70 kvadratmeter stor lägenhet så är 6000 kr/mån ungefär vad man kan ta i hyra när man hyr ut motsvarande lägenhet. Om lägenheten man hyr ut är en del i ett privat hus eller är en bostadsrätt har ingen betydelse.

I stort sett.
 
BigGitt skrev:
Detta skulle betyda högre avgift i Stockholm än i Lund?
Ja, så klart. Du förväntar dig väl inte att ett rum på strandvägen i stockholm ska ha samma prisnivå som ett på sunnanvägen i lund? Eller vad far du efter?

Nån planekonomi har vi inte här i sverige ;)
 
Nyfniken skrev:
Trots ditt lexikon har jag fortfarande svårt att begripa ovanstående.

Om en hyresrätt hos allmännyttan kostar 6.000 kr/mån för en 70 kvadratmeter stor lägenhet så är 6000 kr/mån ungefär vad man kan ta i hyra när man hyr ut motsvarande lägenhet. Om lägenheten man hyr ut är en del i ett privat hus eller är en bostadsrätt har ingen betydelse.

I stort sett.
Där kan du ha rätt! Men!!!
Det är ett rum som skulle hyras ut vi pratar om!

Min undran. Samma gata samma stad. Två lägenheter. En på bästa läge i Stockholm. Den andra 10 km därifrån. Lägenheten på det bästa läget är på 70 kvm och är en BR där avgiften ligger på 2000:-
Samma lägenhet 10 km därifrån, dock hyres, har en hyra på 6000:-.
Ett rum ska hyras ut (lika stort och motsvarar 20% av arean, bara för att förenkla exemplet).
Teoretiskt skulle rummet kunna hyras ut för 1200:- (20% av 6000:) i hyreslägenheten.
Tankesättet ovan, skulle tvinga BR ägaren att tvinga hyra rummet för (20% av 2000:- !). = 400:-! Men om hen kan taga samma betalt , gör hen en vinst på 1200-400=800!

Tydligen är lagen utformat på detta sättet idag? (Jag bara tänker, har inga rum till uthyrning).

Tråden är till för att förstå varför visa grupper är emot det nya förslaget. Men som jag ser det ovan, är det inte så konstigt. De som har BR lägenheter kan tjena sig en hacka. Medan andra (vill inte uttrycka det som fattiga), får inte den möjligheten. Detta bäddar för konflikt.

Eller är det mer som ligger begraven i sanden? :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.