Hej där!
Har funderat lite över att köpa bostadsrätter med billig hyra för att sedan hyra ut dom!

Då är min fråga - hur fungerar detta egentligen? Låt säga att jag köper en 1:a med billig hyra, cirka 1900 inkl värme & kabel TV. Kan jag sedan hyra ut denna för 4000? Det är ju inte direkt ovanligt med hyresrättor som ligger runt 4000 i hyra så marknadsmässigt är det ju en skälig hyra.

Kan man ordna ett förstahandskontrakt? Kan man ordna egna fakturor? Dvs att den personen får en faktura på 4000 kr/månad, eller hur ordnar man den biten?

Jag är alltså intresserad av att investera i fastigheter istället för börsen, känns som mer säkert. Dock finns det att man kan göra vinster på det?
 
Problemet med detta är att en bostadsrättsförening är en ekonomisk förening utan vinstintresse. Syftet är att uppbringa billigare boende för sina medlemmar. P.g.a. detta tillåter i regel inte förenings stadgar andrahandsuthyrning utan en giltig anledning. Att enbart tjäna pengar på det är inte en giltig anledning.

Om vi förutsätter att du lyckas göra detta i något enstaka fall med en slappare förening, så blir ju du skyldig att stå för den typen av drift som normalt ingår i en hyresrätt, men som inte bostadsrättsföreningen ersätter. Egentligen allt invändigt underhåll och utrustning.
 
O
Är det så att du vill hyra ut lägenheter för att tjäna pengar, då får du leta rätt på de få andelslgh som byggs. Där får du hyra ut precis som du vill. I en BRF så får du inte hyra ut hur som helst.

Just nu tror jag inte på att köpa fastigheter ur spekulationssyfte. Men det är bara jag!

Man brukar säga att fastighetsägare lever fattigt och dör rikt....
 
Redigerat:
Mm ok! Jag tänkte mest att det hade vart enkelt och billigt att köpa en lägenhet i en småstad. Den lägenheten jag riktade in mig på låg på 120 000 kronor, detta kan jag enkelt betala kontant och sedan om jag hade kunnat hyra ut den med en vinst på 2000kr/månad så hade man ju återfått kapitalet på 5 år och dubblat det på 10. Känns som relativt enkla pengar! Börsen ger ju ca 10% avkastning per år, med kortsiktigt stora risker. Denna fastigheten hade ju get 20% per år med minimala risker.

Dock antar jag att detta inte fungerar med de flesta vanliga bostadsrätter, tråkigt!
 
C
farsgubbensson skrev:
Det är ju inte direkt ovanligt med hyresrättor som ligger runt 4000 i hyra så marknadsmässigt är det ju en skälig hyra.
Utöver vad som sagts ovan bör det nämnas att det numera finns ett specifikt regelverk för vad som är en skälig hyra vid uthyrning av privatbostad. Det skiljer sig ganska väsentligt från vad som gäller vid näringsmässig uthyrning i det att utgångspunkten är bostadsrättens marknadsvärde, så vad som är skäligt i ena fallet är inte nödvändigtvis skäligt i det andra.
 
Enl. Lagen så får du ta ut en hyra som ger en skälig ersättning för kapitalet du sätter in. Det anses vara ca. 0,5% över normal låneränta. Så köper du för 120000 så kan du ta ut ca. 3000 om året utöver månadsavgiften.

Och som sagts. I de flesta föreningar får du inte hyra ut överhuvudtaget. Du bör också tänka på att om du hyr ut så ansvarar du för vad din hyresgäst gör. Missköter hyresgästen sig så förverkas bostadsrätten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.