Hej,

Vi är en familje som äntligen har byggt klart vår villa och flyttat i från vår lilla bostadsrättslägenhet, en tvåa. Vi hade först tänkt sälja lägenheten, men har blivit allt mer sugna på att hyra ut den istället. Då kommer vi till pudelns kärna.

Man måste ju ha ett Ok från föreningen. Hur bör argumentationen låta? Jag och sambon har varit ihop länge så det är svårt att köra med att vi vill "prova på". Vi har även tre barn och bor ca 8 km från lägenheten, så "bortrest" känns lite svårt. Jag har inte frågat än så jag vet inte hur grundläget är, dvs om dom är tjuriga eller säger ja till alla.

Kan ett kortsiktigt argument vara att vi vill renovera den innan vi vill sälja den och att vi fortfarande har mycket kvar med husjobbet? Det stämmer väldigt bra med sanningen.
 
Kör de strikt så gäller bara provboende, eller tillfälligt arbete eller studier på annan ort. Och renoveringsargumentet lär ju inte fungera om du skall hyra ut. Antingen bor man själv i sin bostadsrätt, eller så är den obeboelig under renoveringen, dvs. inte uthyrbar.

Många föreningar är inte så petiga så länge det är en begränsad tid, typ ett år. Ni får väl hävda att ni håller på att skiljas.

Det finns en del föreningar som tillåter i princip vilken uthyrning som helst. Då är fastigheten oftast mer som ett lägenhetshotell. Det tar bara ett par år med den inställningen så är de permanent boende i klar minoritet. Och allt fler lägenheter hyrs ut via förmedlingar på hotelliknande villkor, ofta blir husen snabbt lägenhetshotell där socialförvaltningen hyr in sig.

Rent juridiskt är det också lite vanskligt. En bostadsrättsförening skall i sina stadgar ha en ändamåls paragraf som ungefär är formulerad: "Föreningen har som ändamål att tillhandahålla bostäder åt sina medlemmar". Dvs en fri andrahandsuthyrning är ett stadgebrott (föreningen tillhandahåller inte dessa bostäder åt sina medlemmar), och man riskerar att skattemyndigheten avskaffar föreningens status som bostadsrätt och gör den till en "oren" förening, då är det ur skattesynpunkt ett handelsbolag där medlemmarna blir beskattade efter andra principer.
 
En variant på provboende är att ni vill se om det här med att bo i villa passar er.
Oavsett vad ni anger för skäl lär ni få förlita er på föreningens goda vilja. Jag tror inte att hyresnämnden skulle tvinga föreningen att godkänna andrahandsuthyrning med tanke på att ni äger ett permanentboende på såpass kort avstånd från lägenheten. Att motivera med renovering eller skilsmässa skulle inte vara så trovärdigt i mina ögon, båda delarna skulle ju kräva att ni själva disponerar lägenheten, då skulle ni inte behöva hyra ut.
 
Tack för tips och synpunkter
 
Min idé om att använda argumentet provboende och påstådd skillsmässa, var att man kanske kan hävda att man nu gör ett sista försök att kunna bo ihop i huset, men att man räknar med att det kanske inte håller och en vill kunna flytta tillbaka till lägenheten.
 
Påstådd skilsmässa? Om det är i en av våra större städer, kanske, men om det är på en ort under 30.000 invånare?:eek:
Snacket går...
 
O
Du kan inte hyra ut lägenheten hur länge som helst....
I vår förening så godkänner vi max 6 månader i stöten, förutsatt att det inte finns speciella själ.... utlandstjänstgöring t.ex... men då vill vi ha intyg... provbo, godkänner vi enbart i max ett år totalt... (6 mån + 6 mån) då de argumentet inte fungerar längre... har man inte bestämt sig efter ett år så....
Varför hyra ut lgh istället för att sälja?
Är det för att tjäna pengar? Även om man idag får ta ut mer pengar när man hyr ut sin lgh så kan du inte göra en vinst på uthyrningen... Dock får man äntligen ta betalt för de kostnader man har....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.