Testar om det finns någon som kan ge mig råd.
Äger en lantbruksfastighet som jag fått i gåva av familj, ska bygga ny bostad på fastigheten som jag själv ska bo i. Jag har f-skattsedel. Jag skulle vilja hyra ut den gamla bostaden på gården. Det finns en besittningsrätt på den gamla bostaden inskrivit i gåvobrevet från givaren, som innebär att givaren får tillgång till denna bostad om den behöver den.
Någon som har kunskap kring om vilka regler och vilkor som gäller vid en sådan uthyrning? Är det möjligt att hyra ut ett hus när någon annan har besittningsrätt på det? Vad innebär besittningsrätten för en hyresgäst/mig när man hyr ut ett hus på lantbruksfastighet och har f-skattsedel? Vad ska jag tänka på?
 
Tror inte att man kan skriva in något sådant i en gåva. Då räknas det inte som en fullbordad gåva. Så var det i alla fall tidigare när gåvoskatten var kvar. Nu kanske inte det var var på frågan dock...
 
Är inte reglerna lite annorlunda för små hyresvärdar, max tvålägenheter/hyresgäster?
Tror nämligen att det går att avtala bort eller begränsa besittningsrätten för hyresgästen då.
 
Det finns en besittningsrätt på den gamla bostaden inskrivit i gåvobrevet från givaren, som innebär att givaren får tillgång till denna bostad om den behöver den.
Någon som har kunskap kring om vilka regler och vilkor som gäller vid en sådan uthyrning? Är det möjligt att hyra ut ett hus när någon annan har besittningsrätt på det?
Håller med om att man inte kan ge bort någonting med förbehåll att kunna få tillbaka en del senare. Har någon Jurist varit med och formulerat detta ? Jag har tidigare hört talas om att man ger bort någonting men behåller nyttjanderätten men då har man ju inte släppt "nyttjandet" alls. Kan man behålla en "besittningsrätt" om man inte utnyttjar den ?
Det låter nästan lite som "Hembud" vilket om det skrivs in i ett avtal inte kan vara juridiskt bindande längre än två år om det inte tecknas ett nytt avtal mellan parterna. Även om man då skriver att det ska gälla en längre tid så är inte den längre tiden juridiskt bindande !

Är du med i Villaägarna så tycker jag du ska utnyttja deras juridiska rådgivning (har själv fått hjälp därifrån).

Om du hyr ut men den tidigare ägaren kommer och vill utnyttja bostaden och din hyresgäst inte vill flytta så måste du gå hela vägen via hyresnämnden mm och det tar oftast tid. Enklast tror jag det vore att hyra ut det som "sommarbostad" då har hyresgästen inte samma skydd av hyreslagen och du kan säga upp denne egentligen utan att ange skälet till det.
 
Kan inte bedömma hur juridiskt korrekt detta är. men för mig låter det som att gåvobrevet är kombinerat med ett hyresavtal som ger givaren hyresrätt (troligen mot noll i hyra). Huruvida detta sedan är korrekt formulerat kan man säkert tvista om.
 
Vilka är förutsättningarna?
Min far och hans bröder köpte en skogsfastighetmed ett hus på, fick det billigt och förutsättningen var att de som sålde skulle få bo kvar så länge de levde / ville
En annan fick köpa en fastighet billigt där säljaren ville ha tillgång till huset så länge hon levde / ville.

Har du fått fastigheten under samma förutsättningar? Att givaren vill bo kvar, / ha tillgång till huset så länge han / hon lever?
Eller varför vill givaren ha tillgång till huset?
Under vilka förutsättningar vill givaren ha tillgång till bostaden? Bo där permanent, kunna åka dit på sommaren? Eller bara kunna besöka någon enstaka gång per år, en helg en vecka eller så? Eller att någon gång i framtiden ev flytta dit om dom vill?
 
Jurist har skrivit allt. Men jag ser nu att jag var otydlig när jag skrev här på sidan. Det finns ett avtal vid sidan om min enskilda gåva som heter nyttjanderätt på bostadshus och ek byggnad.
Gåvan kommer inte att gå tillbaka.

Igen bor idag i det gamla huset, men längre fram i tiden vill eventuellt min familj använda sin nyttjanderätt av bostadshuset, då som permanent boende på ålderns höst. Men det är många år tills dess och det vore synd ifall huset stod tomt under denna tid. Därför började jag fundera på uthyrning. Kanske uthyrning till sommargäster kan vara ett alternativ.
Men jag ska vända mig till juristen igen för att få veta vad som gäller kring uthyrning av mitt fall.
Tack för alla era svar.
 
Ok, ja i mina öron skiljer det en del mellan nyttjanderätt och besittningsrätt.
Passa också på och kolla upp med juristen vad gäller dina skyldigheter om underhåll mm på huset som dom har nyttjanderätt på.
En annan sak som kanske skulle vara bra att ha koll på är vad som skulle gälla om du säljer fastigheten. Har du skyldighet att se till att ett motsvarande avtal tecknas med nya köparen ?

Vid all uthyrning bör man göra en kontroll av hyresgästen med kreditupplysning och referenser bör man alltid ta! Har kamrater som råkat illa ut vid uthyrning när dom missat det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.