om man ska hyra ut sitt hus, får man betala några avgifter till staten för det isf? hur går man tillväga?
 
Såvitt jag vet är det bara inkomsten ni måste skatta för, dvs ni måste ta upp detta i er deklaration.

Sedan vet jag inte hur det är med F-skattesedel och moms på uthyrning, men för dom som hyr ut i 2a hand har jag inte hört att det skall krävas. Då burkar dom iof ha utgifter som är avdragsgilla och mao inte få nåpgon eller väldigt liten vinst på det hela. Eller så gör dom det svart förstås...

/K
 
så om jag hyr ut för att jag ska flytta till annan ort men inte vill sälja än. kommer jag gå minus lite hela tiden om jag tar upp det i min dekleration?
 
Nej, varför skulle du gå minus hela tiden? Som mest kan du ju bara behöva skatta ca 50 % om du har tillräckligt hög inkomst innan?
 
ylven skrev:
Nej, varför skulle du gå minus hela tiden? Som mest kan du ju bara behöva skatta ca 50 % om du har tillräckligt hög inkomst innan?
Jag skulle tro att Jazon menar att att om man tar ut motsvarande sin hyra men sedan måste skatta på det kommer det bli mindre än full teckning p g a skatten.
 
lemma skrev:
Jag skulle tro att Jazon menar att att om man tar ut motsvarande sin hyra men sedan måste skatta på det kommer det bli mindre än full teckning p g a skatten.
Nej, du behöver ju bara skatt på din vinst. Har du omkostnader drar du av dessa först.

/K
 
aha, så vi säger såhär, har jag avbet på lån på 2k per månad. tar en hyra på 2k så är det inga skatter på det.
tar jag därimot en hyra på 4k så är det skatt på max 1k så jag tjänar då 1k?
 
jazon skrev:
aha, så vi säger såhär, har jag avbet på lån på 2k per månad. tar en hyra på 2k så är det inga skatter på det.
tar jag därimot en hyra på 4k så är det skatt på max 1k så jag tjänar då 1k?
Hmm, följde inte helt med i det där sista eftersom jag får 4 - 2 - till 2k, men det blev nog en lite för förenklad uträkning också ser jag när jag läser på lite...

Skatten kommer du få betala iom nästa deklaration där du tar upp din inkomst, drar av utläggen och då räknar skatteverket ut skatten. Du kan också ringa till dom om du har frågor, dom är rätt ok att ha och göra med på telefon faktiskt :)

Här är annars en länk till en hjälpblankett som man kan ha som stöd:
http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/2103.4.39f16f103821c58f680006240.html

Hmm - ser där att om man hyr ut del av småhus till icke-närstående så är det ett schablonavdrag på 4000 kr + 20% av inkomsten, så det är tydligen lite speciella regler där jämfört med 2a handsuthyrning av bostadsrätt där man får specifiera sina, skäliga, utgifter...

Men ungefär såhär då som exempel om du hyr ut en andel av ett småhus (villa) tre månader:
- Du tar ut: 4000 kr /mån (Notera att man aldrig får ta ut "oskälig" hyra dock !): 12 000 kr inkomst
- Dina avdrag: 4000 + 2400 (20%) = 6200 kr
- Överskott/Vinst enl. skatteverket: 5800 kr
-Din skatt (skattesatsen för kapitalinkomst är 30% har jag för mig): 0.3 * 5800 = 1740 kr

Det du får ut: 12000 - utgifter - 1740 kr = 10260 kr - dina faktiska utgifter (vad dom nu kan vara)
Om du hyr ut en del av din villa så kan jag anta att dina utgifter är ganska konstanta, du får bara offra lite yta på sådär 40-50 kvm för den hyran, och då är det ju ett tillskott på drygt 10 000 kr som kan vara rätt juste :)

Hyr du ut hela huset så får du räkna ut så att du anpassar hyran och inte går back helt enkelt :)

/K
 
Observera dock att avbetalning=amorteringar knappast kan räknas som avdragsgill utgift. Räntor, uppvärming och andra driftskostnader räknas förstås in, men amorteringar är ditt eget sparande/investering i huset.

(De två tusen är ju inte "förbrukade" efter en månad, utan leder till att du får lägre räntor och äger en större del av ditt hus i framtiden)
 
vi säger att jag bara hyr ut för räntan. kallhyra dvs. de får stå för allt som tillkommer såsom vatten o el.
handlar det då om att jag kommer få betala avgifter till staten?
 
jazon skrev:
vi säger att jag bara hyr ut för räntan. kallhyra dvs. de får stå för allt som tillkommer såsom vatten o el.
handlar det då om att jag kommer få betala avgifter till staten?
Ja på all överskjutande vinst enligt det dokumentet jag länkade till.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.