Hej alla! Hoppas att detta är rätt forum för den här funderingen...

Jag jobbar sen en tid hemifrån varvid min arbetsgivare kunde säga upp kontoret dom hade i stan och på så sätt spara ett antal tusenlappar i månaden. Vi har nu börjat diskutera att företaget skulle ersätta mig för att jag upplåter ett arbetsrum hemma, fullt möblerat med dator, möbler, bredband, telefon, etc.

Först lät detta som ett hyfsat OK deal för min del då företagets revisor sa att man kunde få dylik ersättning skattefritt upp till ungefär 20.000:- per år. Men så vitt jag kan förstå så kommer detta att beskattas som "inkomst av kapital" eftersom jag hyr ut just till min arbetsgivare. Och det kommer väl att innebära en beskattning på 30% så vitt jag förstår.

Hade inte tre villkor uppfyllts så hade det till och med beskattats som "Inkomst av tjänst"...! Dessa tre villkor är:

  • Att arbetsgivaren verkligen har behovet
  • Att hyran inte överskrider marknadsmässig hyra
  • Att det upprättas ett kontrakt mellan mig och arbetsgivaren
Någon här som är insatt i dessa regler? Eller kanske har något tips på hur jag kan göra för att maximera min del av kakan? :)

Cheerio!
/Rikard
 
Vore det inte lättare för både dig och din arbetsgivare att höja din lön istället?
 
Jag vill minnas att jag läst en regel om att "arbetsrummet" måste vara mycket tydligt avgränsat från ditt privata familjeliv om det ska räknas som uthyrt till arbetsgivaren. Skulle du använda arbetsgivarens arbetsrum till bara ditt arbete och inget annat, har du nog en möjlighet. Det skulle dock sannolikt kräva att du hanterar ditt privatsurf från en annan dator i huset och att du i praktiken får två arbetsplatser i huset, en "arbetsplats" och ett normalt hemmakontor för den privata administrationen.

Vissa arbetsgivare är restriktiva med detta upplägg när det går upp för dem att de har ett arbetsmiljöansvar för hemarbetsplatsen, med ansvar för att säkerställa att arbetsbelysningen är korrekt, att din stol är ergonomisk, att det finns rutiner för brandsäkerhet mm. Större arbetsgivare med kollektivavtal brukar ta mycket seriöst på detta, men din arbetsgivare kanske är mindre då du får tala direkt med revisorn?
 
A
Det behöver inte vara så tydligt avgänsat mot "familjelivet" numera, man får hyra/hyra ut vad man vill (i princip). Det är däremot viktigt att ett hyreskontrakt upprättas där det klart framgår vad som hyrs ut (troligen för att de två första punkterna behovet och den marknadsmässiga hyran ska kunna utvärderas).
 
Ladda hem hjälpblankett SKV2199 från Skatteverket. Där finns all information du behöver.

Du får inte de generösa avdragen om du hyr ut till din egen eller någon närståendes arbetsgivare. I det här fallet stämmer det alltså inte att du kan hyra ut skattefritt upp till ca 20 000:-

Av egen erfarenhet rekommenderar jag att dra av max ca 4 000:- (per år).
Hyran ska vara marknadsmässig och det måste finnas ett hyresavtal som definierar vilket utrymme som hyrs ut. Läs noga punkterna 11 och 12 i blankettens upplysningar.

Trots dessa begränsningar är det mycket bättre att få hyresersättning än att få höjd lön. Företaget slipper arbetsgivaravgifterna och för mottagaren är troligen kapitalbeskattningen på 30% lägre än marginalskatten på inkomst av tjänst.
 
Redigerat:
piko skrev:
Vore det inte lättare för både dig och din arbetsgivare att höja din lön istället?
Du förstår inte. Det är för att slippa ifrån inkomstskatt och särskilt arbetsgivaravgifterna som man försöker med sådana här arrangemang.
Och därför är också skatteverket restriktivt i sin bedömning av avdragen.


Ett alternativt sätt att kompensera sig är att låta arbetsgivaren betala datorn, internetuppkopplingen, mobilabbonemanget osv.
Då sker inga transfereringar av pengar från arbetsgivare till arbetstagare,
och det blir lättare att genomföra.

Att man sedan sitter och surfar hela nätterna på företagets dator vet ingen om eller har ont av.
Utgifterna blir helt inbakade i företagets övriga kostnadsmassa.
 
Kontrollera vad som gäller rörande ansvar för arbetsmiljö och försäkringar.
Vad händer om jag skadar mig och blir sjukskriven, brand eller stöld av utrustning, etc. Ev. vid varsel/personalneddragning hur du påverkas utifrån vad som är definierat som din arbetsplats/stationeringsort.
Många företag tillåter att man har utrustning så att man kan jobba från "olika platser utanför företaget", men godkänner inte en avtalad hemarbetsplats pga bl.a. dessa skäl.
 
KnockOnWood skrev:
Du förstår inte. Det är för att slippa ifrån inkomstskatt och särskilt arbetsgivaravgifterna
...pension och tjänstepension.
 
Nyfniken skrev:
...pension och tjänstepension.
Gäller väl bara om man är under 65 ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.