Hejsan jag har en kompis som har allmän behörighet, men inte intresserad av att starta eget utan läste det mest för att ha det ifall att något skulle dyka upp.
Men undrar lite om man inte kan hyra ut sin behörighet?
Låt oss säga att jag vill starta eget men saknar behörighet kan inte han då stå för behörigheten på mitt företag ?
 
Ja det möter inga hinder. Elinstallatören behöver inte vara anställd i firman, utan det räcker att han nämns i egenkontrollprogrammet. Det ekonomiska får ni lösa som ni vill.
 
gustavholm gustavholm skrev:
Hejsan jag har en kompis som har allmän behörighet, men inte intresserad av att starta eget utan läste det mest för att ha det ifall att något skulle dyka upp.
Men undrar lite om man inte kan hyra ut sin behörighet?
Låt oss säga att jag vill starta eget men saknar behörighet kan inte han då stå för behörigheten på mitt företag ?
Att man kanske inte är så värst intresserad av att stå för behörigheten för någon annans företag är väl kanske rätt naturligt, det innebär ju lite mer än namnet på ett papper. Dessutom troligen för en skitpeng, Jag skulle tveklöst tacka nej till upplägget.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Men det är väl i princip så det ser ut i alla större elinstallationsföretag. En anställd behörig, med typ 1000 personer utan behörighet. VD/Styrelse har knappast deltagit i ngn behörighetskurs.

Sedan är det upp till hur man organiserar det för att ha koll hur de anställda sköter jobbet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Företaget med 1000 anställda har även ett system för att säkerställa att dom anställda har dom kunskaper som behövs.
Ett typiskt exempel är att på dom återkommande fortbildningskurser som sker någon gång varje år, så ser man nästan aldrig "småskuttarna" medans dom lite större har en eller (oftast) flera som medverkar.
Jag tror inte det beror på att dom små redan från början har bättre "koll" utan att det är precis tvärt om.
Ps
Det är en spridd missuppfattning att all kunskap ska sitta hos den "behörige", så behöver det inte alls vara. Däremot ska den "behörige" se till att den som utför arbetet har den kompetens som just det arbetet kräver.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vad elinstallatören har för roll och ansvar i dagens system är oklart. Enligt elsäkerhetslagen ska denne verka för att verksamheten bedrivs i enlighet med denna lag och föreskrifter som meddelats med stöd av lagen. Ganska luddigt. Det finns nog ingen som utbildar sig för att verka för att elfirman sköter sig, om de inte sätter det i system och övervakar 20 firmor till en hög kostnad.

Det är elfirman som har ansvaret för att elektrikerna har de kunskaper och färdigheter som krävs.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.