4 287 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
Hyra personalliggare för id06 -
Hej!
Vi skall putsa om vår brf och då krävs det att projektet har en personalliggare. Entreprenören har då sagt att det kostar oss 5 000:-/månad inkl. moms. Är det rimligt?
Projektet omfattar 4 månader och det handlar om en mindre fastighetskropp på 12 lägenheter.
Vi skall putsa om vår brf och då krävs det att projektet har en personalliggare. Entreprenören har då sagt att det kostar oss 5 000:-/månad inkl. moms. Är det rimligt?
Projektet omfattar 4 månader och det handlar om en mindre fastighetskropp på 12 lägenheter.
Ja det är riktigt att byggherren seda 1/1 2016 ska tillse att det finns en elektronisk personalliggare på arbetsplatsen men om ni har en generalentreprenad på projektet kan ni överlåta alla skyldigheter till generalentreprenören.
Detta överlåtande ska då vara tydligt skrivet i offert/beställning och helst också vara skriftligt delegerat från er sida.
Om det är en delad entreprenad går det inte att göra så.
Jag anser inte det är rimligt att betala 5000/mån om ni har en generalentreprenad för då kan en seriös byggfirma använda sitt ordinarie system som redan finns i företaget för de anställda och därför bör ligga i overheadkostnaderna som firman baserat sina timkostnader på.
Och oavsett detta så finns det appbaserade system som inte kostar dessa pengar.
ID 06 är inget krav.
Detta överlåtande ska då vara tydligt skrivet i offert/beställning och helst också vara skriftligt delegerat från er sida.
Om det är en delad entreprenad går det inte att göra så.
Jag anser inte det är rimligt att betala 5000/mån om ni har en generalentreprenad för då kan en seriös byggfirma använda sitt ordinarie system som redan finns i företaget för de anställda och därför bör ligga i overheadkostnaderna som firman baserat sina timkostnader på.
Och oavsett detta så finns det appbaserade system som inte kostar dessa pengar.
ID 06 är inget krav.
Det priset är svindyrt!! Det finns appsystem som kostar från ca250:- månaden och det är inte alls svårt.
Gå in på id06.se och läs mer. Jag vet att det inte krävs id06 men det underlättar då det är ett inarbetat system som är framtaget av branschen.
Gå in på id06.se och läs mer. Jag vet att det inte krävs id06 men det underlättar då det är ett inarbetat system som är framtaget av branschen.
Det går inte med en bok att skriva i som tex på restaurang eller hos en frisör.GK100 skrev:
Det krävs ett system med en logg funktion som skatteverket kan gå in och kolla och som inte går att ändra i efter hand, utan som på något sätt loggar aktiviteter centralt via ett appsystem eller i en kontrollenhet som finns på platsen liknande den som finns i dagens kassasystem.
Det går således INTE att göra tex ett excellark på sin lapptop
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Det finns t o m gratisappar.
Glöm absolut inte att anmäla byggarbetsplatsen till Skatteverkets hemsida! När det är gjort och du anvisat byggfirman vilket system de ska använda så är du säker. Annars kan det bli väldigt dyrt. Säg att ni har exempelvis tio gubbar som jobbar på kåken och ni har helt missat personalliggare. Då blir det 25' kr i avgift för att den inte är anmäld, 12 500 kr för att ni inte tillhandahållit en personalliggare till byggarna och 2500 kr per gubbe på bygget. 62 500 kr i böter alltså.
Stora byggen tenderar att ha en station för in- och utloggning medan mindre byggen kör med appar.
Glöm absolut inte att anmäla byggarbetsplatsen till Skatteverkets hemsida! När det är gjort och du anvisat byggfirman vilket system de ska använda så är du säker. Annars kan det bli väldigt dyrt. Säg att ni har exempelvis tio gubbar som jobbar på kåken och ni har helt missat personalliggare. Då blir det 25' kr i avgift för att den inte är anmäld, 12 500 kr för att ni inte tillhandahållit en personalliggare till byggarna och 2500 kr per gubbe på bygget. 62 500 kr i böter alltså.
Stora byggen tenderar att ha en station för in- och utloggning medan mindre byggen kör med appar.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Om jag inte tar fel så är Easy Checkin kopplad till Infobric personalliggare. Appen är då gratis för byggarbetaren, men själva administrationen av liggaren hos Infobric kostar för den som ansvarar för personalliggaren. TS är i rollen som byggherre, inte i rollen som utförare.buspojken skrev:
Därför är det att rekommendera att i görligaste mån försöka handla upp en generalentreprenad och i sitt upphandlingsunderlag överlåta hela ansvaret på generalentreprenören.Fred vom Jupiter skrev:Det finns t o m gratisappar.
Glöm absolut inte att anmäla byggarbetsplatsen till Skatteverkets hemsida! När det är gjort och du anvisat byggfirman vilket system de ska använda så är du säker. Annars kan det bli väldigt dyrt. Säg att ni har exempelvis tio gubbar som jobbar på kåken och ni har helt missat personalliggare. Då blir det 25' kr i avgift för att den inte är anmäld, 12 500 kr för att ni inte tillhandahållit en personalliggare till byggarna och 2500 kr per gubbe på bygget. 62 500 kr i böter alltså.
Stora byggen tenderar att ha en station för in- och utloggning medan mindre byggen kör med appar.
Speciellt i en BRF där styrelsen inte har tid eller kunskap om alla detaljer i personalliggarlagen eller har möjlighet att ha koll på allt som sker i bygget.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Vad e det för ohyra egentligen?!
Altan & Uteplats -
Vad kan det här vara för djur/ohyra på vinden på landet.
Tak & Vind -
Försäkring, hyra ut attefallshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ta över förälders hus och hyra tillbaka
Köpa & Sälja hus -
Rimlig hyra - vad kan man ta betalt för sommarstuga?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.