Hej!
NU har jag kommit så långt i min husrenovering att jag ska gräva ut ca. 80m2 för att kunna gjuta en ny grund i halva huset. Alla innerväggar är borta och det är mer eller mindre bara jord kvar. Nu till min fråga: Är det någon som har erfarenhet av att hyra/använda kompaktlastare för att gräva ut i ett hus? Svårt? Billigare att anlita en firma som kommer och gräver? Hur får man ut all jord/sand ur huset? Transportband ut på en container? Alla tips och råd mottages :)
 
Jag har grävt ut grunden på ett gamalt timmerhus samanlagt blev det ca 100 m3 som grävdes bort. då vi bor i huset samtidigt som vi renoverar har jag tagigt ett rum i taget och grävt förhand upp på ett transportband som körde ut det på en traktorkärra. det fungerar men tar tid. Ett snabbt alternativ är att ta dit en slamsugningsbil och suga ut jorden. det kostar endel men går tydligen väldigt fort. Vi var för snåla då vi hade 8 rum att gräva ut hade det blivigt många dyra besök.

classe
 
Tack för tipsen Classe! Jag hade tänkt slippa gräva för hand...vi har totalt ca. 160m2, som vi gräver i 2 omgångar eftersom vi bor i halva huset och renoverar halva. Att gräva för hand känns lite väl mastigt. Det var därför jag tänkte att man kunde ta in en kompaktlastare för att göra grovjobbet och sedan bara skeppa ut allt på en container i taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.