Grunden skall börja gjutas om tre dagar. Jag hade missat detta med byggtröm helt och nu riskerar projektet att senareläggas pga av detta.

då vi bygger i ett område som är under uppbyggnad är grannen i huset brevid också igång med grunden. Jag har tänkt be honom (eller lättare sagt husföretaget han bygger med då det är totalentreprenad) att låna ut ström till dess att mitt är inkopplad (totalt ca 5-7 dagar). Strömmen är endast till att markkillarna skall kunna gjuta plattan.

Vad kan en rimlig ersättning till grannen vara?
 
Hemmakatten
Vi har varit inne på samma sak, dvs. låna el av grannen under byggtiden. Vad vi fått reda på är att det är förbjudet enligt lag att sälja el vidare, mao är det förbjudet för grannen att ta ut ersättning för detta. Men ge bort lite el kan man ju göra. ;D "Ersättningen" som ju inte blir nån ersättning utan snarare en gåva eller uppskattning till en trevlig granne kan ju vara allt från nån flaska god whisky eller vin till en trevlig middag när ni flyttat in.

Vad som kan vara problem är om elen räcker? Detta beroende på säkringsstorlek hos grannen och hur mycket ni båda behöver använda samtidigt. Men det får du säkert svar på av andra här på forumet. :)
 
Hemmakatten skrev:
"Ersättningen" som ju inte blir nån ersättning utan snarare en gåva eller uppskattning till en trevlig granne kan ju vara allt från nån flaska god whisky eller vin till en trevlig middag när ni flyttat in.
::) Med tanke på honoraret så får du gärna låna ström av mig. :D Har även c.a 80 meter trefaskabel att ställa till förfogande (= en flaska whiskey ;D). Resten får du fixa själv. :D
 
Någon sa till mig för länge sedan att byggel är sk-tdyrt (det har vi märkt oxå i samband med vår ut/tillbyggnad). Om jag inte minns helt fel var det någon som fått pynta 30 000 för det första halvåret. Med tanke på detta kanske ersättningen till grannen ska räknas upp och hamna i häradet en låda whisky...
 
Hemmakatten
Generöst av dig Immobil.:) Hade gärna tackat ja, men tyvärr så räcker inte din kabel. En 50 mil eller så hade nog behövts....

För att återgå till huvudfrågan så är ju navgha i en liten knipa med risk för att bygget försenas. Att då få hjälp några dagar med el (fram tills dess egen byggel installeras) måste vara av stor betydelse. Oavsett om det då går åt lite el, så är värdet desto större. Att uppmärksamma det lite extra gentemot nya grannen tycker jag är helt rätt och riktigt och dessutom borgar det för goda kontakter framledes.

Men andra delen av frågeställningen kvarstår, dvs. hur mycket el går åt? Räcker den till både grannens byggnation och till navghas?

Ett alternativ kan vara att hyra ett elverk för dessa dagar. Det kan inte kosta så förskräckligt mycket.
 
hej igen,

tack för alla tips. Det är grannens husföretag som jag måste deala med eftersom det är de som betalar allt (totalentreprenad). Säljaren där har bett byggmästaren kontakta mig då enligt honom är det upp till mästaren.

Elverk var ett bra alternativ. I kontraktet med markentreprenaden står det "3 fas ström o vatten tillhandahålles av beställare". kan man få 3 fas ström ur ett elverk?

jag har svårta tt tro att det går åt mycket ström under själva plattarbetet. dessutom är grannens hus inte rest heller utan de har i veckan blivit klara med plattan.

ska se om det går att muta någon på Sydkraft eller berörda byggmästaren för att påskynda processen...   :)
 
Hemmakatten
Ja, det finns elverk med uttag för 3-fasström att hyra.
 
Hemmakatten skrev:
Generöst av dig Immobil.:) Hade gärna tackat ja, men tyvärr så räcker inte din kabel. En 50 mil eller så hade nog behövts....
>:( Fasen också här går man miste om godsakerna bara för att sladden är för kort. :p
:-/ Kan iofs bero på att ni bygger på fel plats. ;) ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.