Detta är nu läget nu för min sambos 16-årige son som flyttade till annan ort för att studera men har bestämt sig för att flytta hem igen efter en väldigt strulig hösttermin:

Han hyr en lägenhet i 2:a hand och inget skrivet kontrakt finns, ej heller något muntligt avtal gällande uppsägningstiden, enda som är någorlunda överrenskommet är hyran.

Då finns det väl ingen som helst chans för 2:a-handsuthyraren att kräva 3 månaders uppsägningstid?

Sunt förnuft säger så (kanske inte så sunt att hyra utan kontrakt :blushing: ) och lite googlande säger också att det är så.

Men tänkte ändå fråga här så vi slipper fundera på detta, 3x3000:- är ändå en hel del pengar...
 
Inget kontrakt eller avtal = ingen möjlighet till krav
 
Tack, misstänkte nästan det :)
 
Finns inget krav på att hyresavtal ska va skrivna och eftersom det betalas hyra finns det ett muntligt avtal.



4 § Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla
1. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet, eller
2. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter nio månader från uppsägningen, när avtalet avser en lokal.

Skall ett hyresavtal för bestämd tid sägas upp för att upphöra att gälla och är inte längre uppsägningstid avtalad, skall uppsägningen ske senast
1. en dag i förväg om hyrestiden är längst två veckor,
2. en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader,
3. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet,
4. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader men längst nio månader och det är fråga om en lokal,
5. nio månader i förväg om hyrestiden är längre än nio månader och det är fråga om en lokal. Lag (1984:694).

5 § Avser ett hyresavtal en bostadslägenhet, får hyresgästen alltid säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen.
Om hyresgästen har avlidit, får dödsboet också inom en månad från dödsfallet säga upp avtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Har bostadslägenhet hyrts av makar eller sambor gemensamt och avlider den ena av dem, tillkommer den rätt som angivits nu dödsboet och efterlevande maken eller sambon i förening. Lag (1987:816).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm
 
Redigerat:
Hemmakatten
Har uthyraren inte bemödat sig eller ansett sig inte behöva ett hyreskontrakt så skulle inte jag betala några 3 månaders uppsägning. Betala den hyra ni kommit överens om månaden ut, därefter inget. Vill uthyraren ha mer pengar så får han/hon gå till tingsrätten.

Krass som jag är så tror jag inte att uthyraren 1. inte skattar för uthyrningen och/eller 2. inte har hyresvärdens godkännande. Är det så att värdens godkännande finns, så borde det inte vara svårt att få lägenheten uthyrd snabbt igen. Det är uppenbarligen en studieeort.
 
O
Om det inte finns ett kontrakt så är det även negativt för uthyraren, för då har man inte som andra hands hyresgäst avsagt sig besittningsrätten. Så rent teoretiskt så skulle han kunna bo där i 2år å sen säga att lägenheten är hans....
 
Hemmakatten skrev:
Har uthyraren inte bemödat sig eller ansett sig inte behöva ett hyreskontrakt så skulle inte jag betala några 3 månaders uppsägning.
sr=1 ett avtal är ett avtal är ett avtal...finns inget krav på att ett hyresavtal ska va skrivet om både hyresvärd och hyresgäst väljer att inte kräva det.
Vill uthyraren ha mer pengar så får han/hon gå till tingsrätten.
Har hyresvärden varit lite förutseende är det inga större problem att få fram bevis för att ett hyresförhållande finns, banköverföring räcker.

1. inte skattar för uthyrningen
Att inte betala skatt för en hyresrättsuthyrning kan va helt enligt reglerna.
 
Muntligt avtal och sedvänja måste väl räcka långt? Jag tycker det kan bli lite småsurt för andrahandsuthyraren om ni inte betalar. Lever denne på marginalen i dagsläget så är 9000:- ett stort avbräck i ekonomin. Allra bäst är nog om ni hittar någon annan som tar över kontraktet, då borde det lösa sig för båda parter. :)

(Kanske inte den typ av svar som önskades, då med tanke på att tråden ligger i Jurudikdelen)
 
Svaret har redan givits av tjaboo, så fort ni betalade första hyran så har ni ingått ett avtal!
 
I många länder där privatuthyrning är mycket vanligare än i Sverige så säger lagstiftningen att hyresgästen har rätt att säga upp avtalet med kortare varsel än vad som antingen står kontraktet eller är lagstadgat om han kan uppvisa en solid alternativ hyresgäst. Hur begreppet solid definieras vet jag dock inte och inte heller hur svenska lagstiftningen hanterar detta. Men rådet att hitta en ny hyresgäst är ett bra råd.
 
Oj, här har det hänt lite mer sen igår.
Hmm tydligen finns något juridiskt bindande iaf då så fort man har betalat hyran (vitt), och det har vi ju gjort.

Å andra sidan är det en hel del annat som hyresvärden lovat, men ej har uppfyllts, så vi får väl se vad som händer....

Vi har kört flyttlass hela dagen, så jag är lite trött för att tänka mer just nu.

God jul på er så länge :)
 
snaggletooth skrev:
Å andra sidan är det en hel del annat som hyresvärden lovat, men ej har uppfyllts, så vi får väl se vad som händer....
Det låter som en standardhyresvärd, tidsoptimist även kallat. (Men så är jag färgad av mina erfarenheter )
 
Hemmakatten
Vi har haft utländska studenter (studerande på KTH) boendes hos oss under olika perioder. Någon student ville flytta för att det fanns studentrum i korridor med andra studenter, någon ville flytta för att familjelivet inte passade osv osv. Inte var det så att vi av de utländska studenterna begärde några 3 månaders uppsägningstid. Det skulle kännas enbart löjligt.
Om den stackars uthyraren (enligt inlägg ovan) vore så beroende av sina hyresintäkter så borde denne sett till att kontrakt upprättades.
 
Hemmakatten skrev:
Om den stackars uthyraren (enligt inlägg ovan) vore så beroende av sina hyresintäkter så borde denne sett till att kontrakt upprättades.
Varför det? Ett muntligt avtal gäller likväl som ett skriftligt, och de lagar som hänvisats täcker det här med uppsägningstid etc. Tydligen så är lagarna dessutom tvingande, så ett skriftligt kontrakt hade inte gjort någon skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.