Vi har under en tid haft en tomt till salu, vilket i dagsläget går sådär. Främst för att marknaden är som det är, men därutöver är det en relativt komplicerad plats att bygga på. Det är en tomt som potentiellt kan vara både fritidshus eller permanentboende.

Nu har vi fått en förfrågan om att hyra ut / arrendera ut tomten för ett tiny house. Finns det några tankar om vad som ör en rimlig hyra?

Marknadsvärdet/försäljningspriset är ca 1.7 miljoner. Till det tillkommer det nästan 300k för att ansluta vatten och el.
 
Redigerat av moderator:
4% av marknadsvärdet tror jag är någon typ av rimligt pris.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
7 % avkastning låter väl rimligt, så säg 120 000 per år.

Inte för att jag tror att ni kan få det, eller att det är en bra idé att förvandla en i nuläget ”ren” tomt till en arrendetomt. Tvärtom, det låter som en väldigt dålig idé.

Tomten är antagligen inte värd 1,7 miljoner i nuläget. Om den vore det hade den varit såld nu.

Bästa rådet är väl att sänka priset, eller behålla den och hoppas att den ökar i värde.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
4% av marknadsvärdet tror jag är någon typ av rimligt pris.
Fast i så fall täcker det knappt räntekostnader i dagsläget och är inte ett alternativ tror jag...
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
7 % avkastning låter väl rimligt, så säg 120 000 per år.

Inte för att jag tror att ni kan få det, eller att det är en bra idé att förvandla en i nuläget ”ren” tomt till en arrendetomt. Tvärtom, det låter som en väldigt dålig idé.

Tomten är antagligen inte värd 1,7 miljoner i nuläget. Om den vore det hade den varit såld nu.

Bästa rådet är väl att sänka priset, eller behålla den och hoppas att den ökar i värde.
Så är det så klart, att så länge den inte sålts är värdet icke existerande i teorin. Fast att det tar några år att sälja en tomt är på inget sätt konstigt. Det är en ganska annorlunda sak jämfört med att sälja ett färdigt hus. Lockpris och budgivning är inte standard i den situationen precis. :)

Men utveckla gärna varför du tycker det är en dålig idé. Jag är skeptisk själv, och mer benägen att avvakta.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Fast i så fall täcker det knappt räntekostnader i dagsläget och är inte ett alternativ tror jag...
Har du 100% belåning?
 
D Daniel 109 skrev:
Har du 100% belåning?
Nej, men jag har lån som 100% av inkomsterna skulle gå till att återbetala. :) Så alternativet är vänta på försäljning, även ifall det innebär 0 i intäkt ett tag.
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Så är det så klart, att så länge den inte sålts är värdet icke existerande i teorin. Fast att det tar några år att sälja en tomt är på inget sätt konstigt. Det är en ganska annorlunda sak jämfört med att sälja ett färdigt hus. Lockpris och budgivning är inte standard i den situationen precis. :)

Men utveckla gärna varför du tycker det är en dålig idé. Jag är skeptisk själv, och mer benägen att avvakta.
Det är ju en värdedödare, eftersom få är intresserade av att köpa en tomt som man inte kan bygga på.

Arrendatorer har även starkt besittningsskydd, så man får nästan räkna med att aldrig kunna bli av med dem. Och man kan dessutom inte höja arrenden hur man vill, sånt är hårt reglerat.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Vi har under en tid haft en tomt till salu, vilket i dagsläget går sådär. Främst för att marknadsvärdet är som det är, men därutöver är det en relativt komplicerad plats att bygga på. Det är en tomt som potentiellt kan vara både fritidshus eller permanentboende.

Nu har vi fått en förfrågan om att hyra ut / arrendera ut tomten för ett tiny house. Finns det några tankar om vad som ör en rimlig hyra?

Marknadsvärdet/försäljningspriset är ca 1.7 miljoner. Till det tillkommer det nästan 300k för att ansluta vatten och el.
Exakt hur länge har ni försökt att sälja tomten och vilket pris begär ni?

Hur länge har ni ägt tomten och till vilken kostnad förvärvade ni den?

Med denna information så är det lättare att ge ett svar på vad som skulle kunna vara rimlig hyra.

Ert sk marknadsvärde verkar ju uppenbarligen inte stämma för då hade ju tomten inte längre varit ute på marknaden...
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Tja, inte egentligen så intresserad av att diskutera eventuella värden och försäljningspris i vårt speciella fall, utan mer kring möjligheten att hyra ut / arrendera en tomt i allmänhet, och hur detta relaterar till pris vid försäljning. Så den typen av uppgifter kommer jag inte lägga ut.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Tja, inte egentligen så intresserad av att diskutera eventuella värden och försäljningspris i vårt speciella fall, utan mer kring möjligheten att hyra ut / arrendera en tomt i allmänhet, och hur detta relaterar till pris vid försäljning. Så den typen av uppgifter kommer jag inte lägga ut.
Du har ditt eget hittepåpris som ingen vill betala och anser att detta är relevant utgångspunkt???
 
  • Älska
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 1 till
  • Laddar…
I min by ligger ett tiotal tomter ute till försäljning men de är ingen som vågar bygga just nu. För övrigt är dessutom stiltje på husfronten också. Kan TS arrendera ut för en liten penning med ett/två-årskontrakt är det väl bättre än ingenting. Hyraren får leva off-grid utan el/vatten så det blir inga stora slantar.

Jag förmodar att det gäller ett flyttbart tinyhouse.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Folk med husvagn brukar vilja bo billigt. Det är inte värt besväret.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Folk med husvagn brukar vilja bo billigt. Det är inte värt besväret.
Husvagnsfolk är ju ändå sköna.


Men här handlar det tydligen om tiny home-folk. Då pratar vi snarare husockupanter med hipster-skägg. :worried:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J
A arkTecko skrev:
Nej, men jag har lån som 100% av inkomsterna skulle gå till att återbetala. :) Så alternativet är vänta på försäljning, även ifall det innebär 0 i intäkt ett tag.
Du tjänar mer på att anv det du behöver för att täcka upp utgifterna och sedan inv resten av pengarna… låt pengarna arbeta för dig inte tvärtom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.