Hej!

Jag har fått erbjudande om att hyra en lgh, en BR, i andra hand. Eftersom det är första gången jag gör detta så skulle jag vara väldigt tacksam för lite tips och råd inom lite olika områden.

Hyran är lagd på 6150 för en 2a på 57 kvm. Jag har hört att hyran för en BR i andra hand ska läggas på den nivån som en HR i motsvarande skick skulle vara värd. Hur vet jag att så är fallet? Jag har ju väldigt svårt att kolla upp vad en HR skulle vara värd. Men jag kan ju säga att den här lgh har funnits i innehavarens ägo rätt länge (den har ärvts i flera led) så några större lån borde inte finnas kvar på den. Och eftersom det är en lgh i ett gammalt hus i innerstads-Stockholm brukar inte hyran ligga på mer än 2000 kr. Är 6150 då rimligt...?

Ägaren bor i Italien, så transaktionen ska ske genom UPS. Är det någon som har några erfarenheter av dem? Jag har kollat upp dem så gott det går på deras hemsida men det vore ändå trevligt om någon har lite first hand experience.

Och är det sant att oavsett vilket avtal vi upprättar, om det är att jag ska bo där t.ex. 1 år, så kan jag närsomhelst säga upp avtalet med 3 månaders varsel? Jag har läst lite om detta men jag vet inte om jag förstått fullt ut.
Har jag dessutom ångerrätt eller liknande? Det är väl konsumentköpslagen eller nåt i den stilen, att man har 14 dagars full ångerrätt.... säg att jag flyttar in, och märker direkt att varje gång jag duschar så rinner inte vattnet undan. Det är sånt som är svårt att kolla på förhand utan att verka som en total mupp, ju... (Ursäkta, men får jag testa att duscha först också?)

Och om något går sönder, t.ex. kyl/frys/DM... vem har ansvaret? Eller är det något vi kommer överens om som ska stå i avtalet?

Jag är OTROLIGT tacksam för svar! Jag ska gå titta på lghen i veckan. Och jag vet ju att jag jättegärna vill ha den, men jag vill inte glömma att vara lite kritisk också. Tack ska ni ha!
 
Hej,

Hyran sätts efter bruksvärdesstandarden. Man kan säga att det är en rimlig hyra om skicket är mycket bra.

Som referens kan jag ge en hyresrättslägenhet som jag hyr ut genom ett bolag, 58 kvm, med en förhandlad hyra på ca 6100 kr per månad. Bra skick på lägenheten.

Även om ni skriver avtalet på 1 år så har du rätt att säga upp avtalet med 3 månaders varsel.

Ingen ångerrätt på skrivet avtal utan då är det uppsägningstiden som gäller.

Kyl och frys är normalt hyresvärdens ansvar.
 
Hyresgästföreningen har ju nu gått med på att läget ska tas mer i beaktande för hyressättningen så om läget är bra så bör den alltså kosta mer än en liknande i sämre läge. Nu har jag aldrig hyrt lägenhet utan bara studentrum och om jag jämför med kostnaden för det så låter det som att du har fått ett riktigt bra pris.
 
Skönt att höra, stort tack för era svar!!

Jag vill ju inte gärna bli lurad, samtidigt som det är ett känsligt läge att börja ifrågasätta ägaren eftersom jag vet att fler intresserade står på tur efter mig...

Jag har också läst att någon hyra eller depostition inte bör betalas innan kontrakt är skrivet. Men enligt proceduren som UPS kör med så ska en månadshyra betalas i deposition för nyckeln till lägenheten, sen när jag tittat på den tecknar vi avtal med en från företaget. Om jag inte vill hyra lghen så ska jag få tillbaka pengarna.
Jag är riktigt nervös. Kan man lita på det? Jag har hört talas om UPS förut, men då bara som budfirma. Jag visste inte att de skötte den här typen av transaktioner också. Hur borde jag göra??
 
Betala inte innan skrivet kontrakt. Jag tycker att det är rimligt att betala deposition 1 vecka efter skrivet avtal.
 
Hokey skrev:
Men jag kan ju säga att den här lgh har funnits i innehavarens ägo rätt länge (den har ärvts i flera led) så några större lån borde inte finnas kvar på den. Och eftersom det är en lgh i ett gammalt hus i innerstads-Stockholm brukar inte hyran ligga på mer än 2000 kr. Är 6150 då rimligt...?
Hur mycket lån BR-innehavaren har har ingenting att göra med vilken hyra som är skälig.

Din hyresvärd (fastighetsskötare) lagar trasiga kylskåp, spisar och underhåller lägenheten i övrigt.
 
Jag tycker att det verkar vara en sammanblanding mellan hyra och avgift i första inlägget. En BR har ingen hyra, däremot betalar man en avgift till föreningen varje månad. Man kan alltså inte jämföra med den utan med vad hyran på en hyresrätt hade varit om den varit på samma ställe. Har väldigt svårt att tro att man får en hyres-2:a i Stockholm för 2000 i månaden!
 
Är det ett "vitt" andrahandskontrakt, dvs har bostadsrättsföreningen gett sitt godkännande till uthyrningen? I så fall bör du kunna känna dig lite tryggare från att bli blåst.
Svårt att kolla upp vad hyresnivåerna är i olika områden ... men testa att ringa hyresgästföreningen, de bör kunna komma med råd.
 
Självklart menar jag avgift. Jag blandar bara ihop termerna hejvilt.
Och jo, det ska vara vitt. Jag ska fråga lite mer när jag väl får träffa agenten som hon anlitat från UPS.
Men är det verkligen hyresvärden som står för sånt i en bostadsrätt? Det har jag väldigt svårt att tro...

Tack för alla svar!
 
Det är bråttom. Kan inte närvara själv. Mellanhänder. Andra står i kö osv osv.

Varningsklockor ringer i mina öron!

Kolla upp detta VÄLDIGT noga. Betala inget i förskott innan du har klara garantier på att du har ett kontrakt nyckel och lägenhet.
En snabb koll av personen som hyrs ut har du gjort det?
Tar inte många minuter att kolla personnr mot Skatteverk och Kronofogden,
 
Redigerat:
Hokey skrev:
Självklart menar jag avgift. Jag blandar bara ihop termerna hejvilt.
Och jo, det ska vara vitt. Jag ska fråga lite mer när jag väl får träffa agenten som hon anlitat från UPS.
Men är det verkligen hyresvärden som står för sånt i en bostadsrätt? Det har jag väldigt svårt att tro...

Tack för alla svar!
Hyresvärden är den du hyr lägenheten av.
 
Din hyresvärd lagar trasiga kylskåp, spisar och underhåller lägenheten i övrigt.

= ägaren av BR lägenheten
 
Vad som är tillbehör till en bostadsrätt är inte reglerat:

http://www.fmf.net/radtips/tillbehor.html

http://www.fc.se/a9906153.htm

Det i länken sagda rör överlåtelse av bostadsrätt. När du hyr en bostadsrätt i andra hand så äger ju bostadsrättsinnehavaren kyl och frys och hyr förmodligen ut dem. Vem som står risken vid reparation eller behov av utbyte är kanske inte solklart. Be representanten för hyresvärden/bostadsrätts innehavaren klargöra, dvs UPS.

PS det finns brandrisk när man sätter på äldre kyl och frys med danfoss-reläer, fr a om de stått avstängda en tid. Har jag själv råkat ut för.
 
Som sagts tidigare, se till att föreningen har godkänt andrahandsuthyrningen. I annat fall är det inte tillåtet och grund för förverkande av BR

Sen även håll isär Hyra och Avgift. BR-ägaren betalar Avgift. Andrahandshyresgästen betalar Hyra till BR-ägaren. BR-ägaren blir hyresvärd med allt vad det innebär i ansvar

Hyran skall vara marknadsmässig för motsvarande hyresrätt, möblerar godkänns 10-15% påslag. Misstänker man överhyra kan man överklaga i efterhand och få tillbaka pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.