Vem är ansvarig för att den som hyr en maskin får rätt info ang drift m.m på maskinen/verktyget om man är anställd på en firma ex peab, är det uthyraren eller arbetsgivaren
 
rifitiraff skrev:
Vem är ansvarig för att den som hyr en maskin får rätt info ang drift m.m på maskinen/verktyget om man är anställd på en firma ex peab, är det uthyraren eller arbetsgivaren
Hej rifitiraf,

Jag vet inte riktigt om jag förstått din fråga rätt, men jag tolkar det som att du undrar vem som skall ge rätt info när du hyr en maskin, uthyraren eller arbetsgivaren (dvs uthyrarens chef).
Det är arbetsgivarens (eller gruppchef, enhetschef osv. Någon form av ansvarig) ansvar att uthyraren vet vad som skall vidarebefodras till kunden, men det är ju upp till uthyraren själv att sedan verkligen informera kunden.
Dvs uthyraren är ansvarig för att informationen når fram, men måste ju ha fått direktiv ifrån chefen.

Det kan ju vara så att informationen tas direkt ifrån produktblad, information ifrån tillverkaren av utrustning eller annat ställe , i sådana fall är det arbetsgivarens ansvar att tillgodose att uthyraren kan nå denna informationen.

Hoppas jag tolkade din fråga korrekt. Om inte, så behöver vi lite mer kött på benen :)

Mvh

Stefan
 
rifitiraff skrev:
Vem är ansvarig för att den som hyr en maskin får rätt info ang drift m.m på maskinen/verktyget om man är anställd på en firma ex peab, är det uthyraren eller arbetsgivaren
Som sagt är det svårt att tyda din fråga.
Menar du följande:
Anställd A arbetar hos arbetsgivare A, arbetsgivare A hyr maskin/verktyg hos uthyrare B, vem är ansvarig för rätt information når anställd A, är det arbetsgivare A eller är det uthyrare B?
 
Arbetsgivaren måste det ju vara. Spelar ju ingen roll hur denne skaffat maskinen
 
Med tex. Skylifts så måste uthyraren stå för information för den modellen (gissar pga arbetsgivaren inte ha detaljkunskap) som dagligtest, batterikoll, funktion osv, medans arbetsgivaren är ansvarig för att jag är lämplig att köra och har rätt utbildning.
 
Jag tycker vi släpper denna frågan tills riftiraff återkommit med mer information. Den är såpass ofullständig att man inte kan ge ett bra och korrekt svar.

Mvh

Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.