Hur många meter kabel ska jag räkna med att det går åt till en källare? Räcker 200 meter/ledningsfärg?

Finne det någon tumregel?
 
::) Klassiker: Hur långt är ett snöre? ??? ;D

:-/ Är källaren 20 eller 100 kvm? ???
 
104 kvm (8x12 m)
2x garage
2x disponibelt utrymme
lampor i taket
strömbrytare och uttag på vägg
fasadbelysning
fasadeluttag
skymningsrelä
motorvärmaruttag
3-fas uttag
m.m.

Tänkte främst en jämförelse med andras "källarprojekt".

Antar att jag får sätta mig och rita upp hela installtionen och mäta millimetrar på pappret...
 
Totte_S
Visst är det bra att veta hur mycket kabel som går åt, men det är i första hand strömbrytare, uttag och arbetet som kostar pengar. En vanlig tumregel är att man räknar en tusenlapp per "dosa" oavsett om det sedan sitter en knapp, lampa eller ett uttag där. Uppskattningen gäller alltså om elnisse gör jobbet.
De gånger jag dragit något så har inte kabelkostnaden varit tung precis, ett par 100m lådor med FK brukar räcka ett tag, och som sagt är det inte kablen som brukar kosta, så man köper helt enkelt mer när det tar slut.
 
Kabel börjar faktist bli ganska dyrt, kopparpriserna i världen har gått upp snabbt på sista tiden. För din källare räcker det garanterat med 200 m av varje färg plus 100 m av tändtrådsfärger. Sen behöver du 2.5 kvadrat till ditt 3 fasuttag.
 
Perfekt, det var mängden jag ska beställa som var svaret på frågan.

 
Erik_D skrev:
Kabel börjar faktist bli ganska dyrt, kopparpriserna i världen har gått upp snabbt på sista tiden. För din källare räcker det garanterat med 200 m av varje färg plus 100 m av tändtrådsfärger. Sen behöver du 2.5 kvadrat till ditt 3 fasuttag.
Vill man inte ha 16A (2.5 kvadrat) till motorvärmaruttaget idag? Om man kör kupévärmaren på 2kW så har väl 10A en förmåga att lösa ut då själva motorvärmaren drar en del ström och likaså ingår oftast inte fläkten i kupévärmaren i effektangivelsen... visst, det är sällan man behöver mer än 1200W kupévärmareffekt, men när det är -25 på nätterna någon dag och om man har en bil med relativt stor kupé att värma upp (kombibil eller liknande) så är nog 16A säkring på uttaget inte så dumt att ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.