Hej!

Hade tänkt bygga hyllor för att lagra virke i min lilla snickarbod. Vad tror ni om dessa hyllorna?

Hade tänkt 2 st yttre 28x70mm gles som man sätter en 45x70 mellan. Sen gör man en konsol av 45x70 som man förstärker med 12mm plywood. Sen cc 600 mellan varje.
Hur mycket tror ni en sån här konstruktion kan bära upp? Infästning i väggen blir 10x140mm fransk skruv.
Kanske borde man hyvla av 45x70 så att avrundningarna försvinner.

Hylla:
hylla.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

28x70
28x70.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

45x70
45x70.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konsol
bärare.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plywood förstärkning 12mm
plyförstärk.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
CM
 
Hur långa ska konsollerna vara? Hur långt isär sitter stolparna med konsoller?
 
Tänkte dom skulle vara 600mm och att dom skulle sitta 600cc
 
  • Gilla
CGR
  • Laddar…
Under förutsättning att du limmar och skruvar/spikar skulle jag tro 50 kg / konsoll vid långtidsbelastning
 
Det är ju ändå rätt okej =) sätta dom lite tätare då bara =)
 
Vi har satt krokar på väggen istället...Dom sitter med nån meters mellanrum och så är det bara att stapla brädor på höjden..Hittade stora, billiga och robusta på Ikea...ett tips bara om du nu inte promt vill bygga en hylla själv..
 
Ett alternativ är väggskenor och konsoler, finns i olika längder som t.ex. de här från Biltema.
konsol.jpg
Förvaringen blir mer flexibel och kan byggas ut eller ändras allt efter behov.
Billigt, snabbt och bra men då missar man ju det roligaste, att konstruera och bygga efter eget huvud.
 
När jag monterade mina hyllor för virke på väggen satta jag dem på CC 50, det blir då enklare när man letar efter tex en 150 cm lång bit.
 
Håller på att bygga en att testa med =)

uploadfromtaptalk1356795198866.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får se hur det blir =)
 
Jag tänkte göra sådana virkesställ men ångrade mig och fick fyrkantsprofiler svetsade på plattjärn, fördelen som jag såg det var att minska höjden på varje konsol. Sedan har jag hyvlat till plankbitar som passar i fyrkantsrören om jag vill förlänga konsolerna lite.

Antar att du sett videon där dom tillverkar dessa, finns som sketchup-ritning också måttsatt och klar
http://www.thewoodwhisperer.com/videos/racking-my-brain/?category_name=the-shop

Själv stal jag idén med förvaring av skivor som är i samma video. Tycker den blev riktigt bra.
 
Har gjort första konsolen nu. Jag kunde själv stå på den samt gunga lite. Så den klarar iaf minst 100kg och lite till
 
Hyr har de gått med hyllan, vissa gärna en bild lr två på de färdiga resultatet
 
Så här ser det ut just nu =) närmare 600kg på den och det kommer inga konstiga ljud eller gung alls =)

uploadfromtaptalk1365938751715.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Carl Magnus
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.