Det finns några trådar om hygrometrar här redan, som jag har läst. Jag har dock lite andra behov, eller avsaknad av snarare. Trots en del googling har jag gått bet.

Jag vill ha 1-2 hygrometrar i grunden och 2-3 till på vinden och förråd/garage. Mitt huvudsyfte är att kunna logga värden över tid, har inget behov att projicera värden i taket över sängen när jag vaknar...

På vinden och i grunden finns ingen el i dagsläget, men för att slippa hålla koll på batteribyten kan det nog ordnas. Utan trådlös överföring borde batterier rimligen hålla ganska länge, så det kanske inte är ett problem.

Så är det någon som känner till ett enkelt system som klarar jobbet utan wifi, zigbee, hubbar och annat jox?
 
J
Nu ville du i för sig inte använda hubb, så det här hjälper kanske inte dig, men det är en lösning som jag är väldigt nöjd med; https://www.aqara.com/us/temperature_humidity_sensor.html. Använder i krypgrund, vind, förråd mm. och det har fungerat väldigt bra. Dessutom mycket prisvärda. Har bara haft dom i ca 6 mån men inte behövt bryta några batteri än.
 

Bästa svaret

Davidbagare
Jag själv kör denna logger och har 4 st mätare i min krypgrund. Funkar klockrent. Första paketet jag köpte från samma firma var skräp, men fick reklamera den och fick då denna rekomenderad. Har haft den över ett år nu utan batteribyte. Du får också ett usb-minne till för att koppla till datorn om du vill föra loggbok. Rekomenderas verkligen. Korrekta mätningar och inget strul.

https://www.svenskatermoinstrument.se/sortiment/datalogger-fukt/3090-fukt-temperatur-logger.html

mvh

edit: obs, länken är endast logger. Du behöver komplettera med så många mätare du behöver med. (Och priserna är ex moms)
 
Tack för tipsen, ska kolla lite närmare! Har egentligen inget emot en hub, men behöver den inte specifikt heller :)
 
Davidbagare
G Genomklok skrev:
Tack för tipsen, ska kolla lite närmare! Har egentligen inget emot en hub, men behöver den inte specifikt heller :)
Du behöver ingen hub till den jag länkade till, utan på loggern så kopplas alla sändare in, sen bläddrar du på den för att se värderna på alla mätpunkter du satt ut. Du kan även namnge mätpunkterna på loggern så du vet vilken som är vilken..
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.