Hej, ska få låna en vedeldad tunna över sommaren och har lite funderingar över hygienen. Med småttingar i familjen vill man inte bada i allför sk......gt vatten lr hur?
Hur länge kan man använda vattnet normalt? Går det att använda en traditionell poolpump, typ en enklare filtreringspump. Eller måste vattnet bytas efter varje bad=jobbigt.....
 
När jag sj har sett badvattnet dagen efter bad så vill jga bara spy :p Så äckligt är det. Så länge man badar och rör sig i vattnet så ser man inte hur skitigt det är. Men när det har stått hela natten så är det inte frächt. Kan bero på att när vi har badat så har vi varit 8-10st.
Är det bara barnen som ska bada så kanske det räcker att byta ut vattnet var tredje dag. Kan kanske funka med rening, finns säkert nån som kommit på nått. ;)
 
Hemmakatten
Vad jag har hört/läst är att vattnet skall tömmas ut/bytas efter varje bad. Dessutom skall vedtunnan skuras inuti efter varje bad. (Det var detta som gjorde att vi bestämde oss för att inte köpa en sådan.... ;) )
 
Okej, tack för svaren!!!
Låter som det blir lite jobb med en sån där tunna :-[. Kan tänka mej att det blir smuts av 5-6pers i varmt vatten.
Tunnan är redan inlånad så vi får väl stå ut med det  extra underhållet.
Kommer att köpa en enklare poolpump med filtrering och se vad den kan göra för nytta. Klortabletter som använd till traditionella pooler är kanske inte så nyttigt, med tanke på uppvärmning/gaser???
 
Testa sådana klortabletter som heter "snabbklor" i så fall. Kasta i när ni börjar värma vattnet så har det mesta ångat bort när det är badvarmt (om det tar någon timme eller så att värma i alla fall), alternativt direkt efter bad för att rensa upp smutsen ni precis haft dit. Kanske också långtidsverkande bromtablett kan hjälpa. Och så Ph-reglering förstås.

Fast, ska jag vara ärlig så tror jag att vattnet kommer bli rätt äckligt ändå. Så hög badbelastning som det är i en tunna ställer mycket höga krav på reningen. Men visst, bra vattenbalans, långtidsverkande brom och snabbklor efter varje bad, stenhårt duschtvång innan bad och något hyfsat reningsverk som går ungefär halva dygnet så går det nog att hålla vattnet sisådär. Behövs kanske bara byta vatten några gånger under säsången. Går det i ett spabad så går det säkert i en badtunna, men med litet mer jobb eftersom de inte är gjorda för det.

I vårt spabad kör vi långtidsbrom, snabbklor vid behov och reningen går 2*6h per dygn. Våra filter är säkert bättre än de som kommer med de enklare poolerna och det fastnar så mycket klägg i dem att man måste spola dem rena varje vecka. Kan tänka mig att de enklare filtrena "dör" rätt fort tyvärr. Men jag har inte sett dessa enklare reningsverk "in action" så jag vet inte, de kanske är jättebra.
 
Jag har precis köpt en sådan tunna, om man vill slippa byta vattner så ofta (räcker med 2-3 gånger per år) så köp reningsverk med sandfilter.

Har just nu det enklare filtret som man får byta vatten varannan vecka och då blir vattnet lite äckligt... efter en vecka.

Klor ska man aldrig ha i en vedtunna utan det finns andra medel som funkar på liknande sätt.

/Niklas
 
Om jag förstår rätt är det tex i Tyskland inte tillåtet att ha trätunnor som vi använder dem. En granne till mig la därför glasfiber på insidan som han "målade" över. Blev liksom en plasttunna på insidan. +Klortabletter och litet filter med pump... Han behöver inte byta vatten...
 
Hej igen...
Tackar för svaren.
Har badat ett par ggr nu och insett att det e rätt mycket undehåll.
Köpte ifs filterpump från Jula som pumpar 6 m3/timme men fortfarande om det badat 6,7 eller8 personer, så e inte vattnet särskilt inbjudande efteråt. Har köpt SPAchock och Algdödare enl expertis men tycker inte att det blir särskilt rent ändå. Max 2 bad kan vattnet användas enl mig. Sandfilter och plastbäddad insida blir ett måste för fräscht vatten. TAck för tipset.
 
Hemmakatten
Jättebra att du kommer med en feedback, peksan! :) Det är så mycket mer värt när det blir enuppföljning!

Trist dock att ni inte är nöjda, men eftersom ni lånat så var det väl ändå en bra erfarenhe.
 
Har man tillräckligt behov av att vattna växtlighet, kan man kosta på sig oftare vattenbyten, kanske var gång (rena gödselvattnet).

Annars skriv till Maud Olofsson, hon har haft prominenta badgäster, så hon bör nog veta.
 
Kan tänka mig att det blir dyra vattenräkningar om man ska fylla den med kommunalt vatten varje gång. Är det torrt och bevattningsförbud får man inte ens använda den.
Jag förstår inte att det finns folk som vill ha sådana tunnor i trädgården om de är så svåra att hålla rena, möjligen om man bor nära en insjö eller havet och har tillgång till egen skog, men det sista kanske inte är så nödvänigt.
 
Bor man vid insjö eller hav kanske man inte har lika stort behov av ett utomhusbad.
Tycker man inte om badtunnor, så behöver man ingen.
Vattenbrist förekommer säsongsvis och har betydelse.
Många vattnar trädgård och grönsaksland, varför inte använda vattnet för ett dopp först?
Vi på lite mindre urbana ställen har inga 600 kvm tomter, snarare tunnland, så den verkar inte så stor.
 
Denna badtunna kallas ju även för gonorré-balja.....
 
Hej!

Det viktiga i en vedeldad badtunna är att man har en redig cirkulationspump och ett BRA reningsfilter. Det brukar oftast vara en kombinerad cirkulationspump/reningsfilter.

Detta även för att inte bli "lurad" när man eldar upp värmen i den. Med en cirkulationspump så avhjälper man att det blir varmt först invid kaminen och på ytan.

Sen måste man oxå hålla koll på PH-värdet. Enklast genom stickor som man doppar ner och kollar. Sen fyller man på med erfoderlig mängd pulver som fungerar som alg/bakteriedödande medel och fixar ph-balansen.

Har själv en tunna som jag värmer genom att elda och köra elpatron i. Med en cirkulationspump och reningsverk givetvis. Byte vatten kanske efter ca 5-6 ggr på en sommar. Och vi badar MYCKET!

Lycka till

//Arasul
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.