Hej jag har ett problem...
Vårt vatten tryck har varigt dåligt i ett par månader och i Fredags var det riktigt dåligt. Det rinner bara en stråle ur kranarna som är som ett sugrör i storlek....
När vi öppnar kranen rinner det normalt i 1-2 sekunder och sedan försvinner det ner till ett sugrörs storlek..

Jag och grannen var ner i grunden igår och skulle kolla trycket i hydropressen, det låg på 2,5bar.
Hydropressen är liggande och enligt instruktionen på hydropressen skall allt vatten vara tömt ur den när man fyller på luft, men det går ju bara att tömma till hälften eftersom "kranarna" sitter mitt på...

Tryckvakten är graderad 0,9 sen 3,5 och sist 6
Enligt tryckvakten skall pumpen starta strax under 4 bar och gå av strax under 6 men enligt tryckmätaren går pumpen igång vid 2 och slås av vid 4,8 och då dimper mätaren ned till runt 4.

Trycket i hydropressen ligger på runt 4 bara när pumpen slutat pumpa.
Vi tömde luft ur blåsan och fylld igen till 2,5 bar som det var, kom inget vatten ur luftnipplen.
Vattnentrycket i kranarna blev bara sämre efter vår lilla inspektion som följde anvisningarna om hur man fyller på luft och så...

Ska ringa rörmockare imorgon måndag men någon här har kanske ett bra tipps!!!!!!
 
Börja med att skruva loss filtret som sitter på kranmynningen (som jag totalt glömt vad det heter) och testa igen.

Edit, det är väl strålsamlare som det heter. :)
 
Redigerat:
Det är kollat, alla kranar har samma usla tryck till och med de utan filtret....
 
Har du bra tryck/flöde vid kranen på hydropressen?

Mattias
 
Det låter som att det är stopp någonstans. Finns det något filter till vattnet? Det kan vara igensatt. När det gäller trycket i hydropressen skall det vara strax under pumpens tillslagstryck. Om pumpen slår till vid 2 bar skall det vara max 2 bar i hydropressen när den är tömd på vatten. Det är knappast hela problemet, men inte heller rätt.

Erik
 
Vi hittar inget filter.....och mellan hydropressen till första kranen är det ca 4 meter ledning....
Stopp någon stans har jag funderat på....är kalkrikt vatten och vi har ingen avhärdare....
Svärfar pilla med tryckvakten och höjde trycket men hände inget med trycket i kranarna
 
jo igår var det ett jäkla tryck i kranen på hydropressen...
 
på min duschblandare så sitter det filter där vatten rören ansluts, lärde mig det när det vart en liten vatten stråle efter att komunen hade stängt vattnet
 
Nu rörmockaren varigt här....
Efter 1 timmes letande och skruvande i ventiler och sånt hittade han ett litet filter som satt dolt innut i en bit rör...och hur fan man kan sätta ett filter där undrade rörmockaren oxå.....han fick skruva av röret och försöka titta igenom rörbitarna....
Så nu funkar det skitbra igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.