Hej!
En fundering, vi har en hydropress på 100 l som sitter efter en radonavskiljare. Jag såg när jag var ute i garaget (där allt står) att det blev kondens på utsidan av hydropressen och att vattennivån i densamma var ca 45% av hydropressens kapacitet (där kondensen försvann på hydropressen antar jag var hur hög vattennivån var i hydropressen). Hur mycket vatten går det i en 100 l hydropress? Nog borde det väl gå i mer än ca 45 l? Eller tar luftblåsan ca hälften?
Har även en 60 l hydropress som jobbar mot pumpen i brunnen (sänkpump) och den verkar också bara fyllas till ca hälften. Ska det vara så eller har jag defekta hydropressar? Lufttrycket i blåsorna verkar stämma när jag kollat.
En tredje sak som en medlem tog upp i detta forum var hur man kollar lufttrycket i en hydropress:
"Kolla först vid vilket tryck som tillslaget sker.
Stäng sedan av pumpen och öppna en kran.
Pumpa sedan upp trycket i blåsan så det hamnar 2 hg under tillslagstrycket. Låt kranen vara öppen när du gör detta!
Slutligen stänger du kranen och startar pumpen "
Varför är det viktigt att kranen står öppen när man pumpar i luft? Det är inget som min installatör nämnde när man gör kontrollen.
Hoppas på hjälp på mina frågor...
 
Är kranen öppen så vet man att vattentrycket är noll när det slutat rinna.
Det stämmer nog bra att den bara är fylld till 45%, trots allt så är det 100 liter luft där från början och trycken man ihop luften så stiger trycket som då håller tillbaka vattnet.

Protte
 
För att utnyttja hydropressens fulla kapacitet måste ALLT vatten ut vid koll/just av lufttryck.

Allt vatten pressas inte ut om du öppnar en kran en bit ifrån hydropressen och rakt inte om kranen ligger högre än tanken.

På min hydropress har jag en kran till trädgårdsbevattningen i omedelbar närhet av tanken, där kan jag säkerhetsställa att jag verkligen får ut allt vatten i tanken.

Skulle gummiblåsan vara trasig så hörs det när luften bubblar ut i kranen.
 
Hej!
Vattentryck kan du som sagt ha på hydropressen även om en kran är öppen.
Trycket beror på hur stor höjd det är på vattenpelaren - så klart... och där är ju 1 m = 0,1 bar.
Jag tror inte att det är något fel på dina hydropressar som är halvfyllda. Är det för lite luft i dem så får du oftare till och frånslag av pumpen.
Skulle hyropressens luftblåsa vara helt tom så blir det ett märkligt flöde på vattnet. (Har själv haft det så några gånger.) När man öppnar en kran är det fullt ös på vattnet för att sedan nästa sekund sluta rinna. Därefter tar det ytterligare någon sekund innan pumpen startar och det kommer vatten igen. Då är flödet ganska måttligt, men det är ju avhängigt hur mycket kapacitet din pump har.
Är det däremot så att gummiblåsan är trasig och det kommit in vatten i blåsan och det sedan blandas med dricksvattnet märker du det...förhoppninsvis...(Har själv råkat ut för det...) Då kan man inte ens tänka sig att tvätta sig med vattnet. Att dricka det är inte att tänka på. Skulle man inte märka det - eller ignorerar lukten - blir man garanterat magsjuk/förgiftad.
Det borde vara lag på att byta hydropress vart 15 år eller så. Fy vad äckligt det var med vattnet...kan känna lukten och smaken fortfarande även fast det gått ett år snart. :eek: Ja, inte i vattnet så klart, men det tog några veckor innan vattnet var helt ok igen. Det satt kvar i ledningarna på ngt sätt. Fast det är en annan historia egentligen. :surprised:
 
Angående äckligt vatten i hydropress. Det går att rengöra blåsan genom att ta ut den ur tanken, var det inte rengjort på 15 år så förstår jag att det var äckligt. , En vanlig hydrofor tank brukar man rengöra med jämna mellanrum.

Förlåt att jag lämnade ämnet. Åter dit. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydropress
 
Tack för era inlägg. Vad gäller delen med öppen kran eller inte menade jag om kranen skulle vara öppen när man kollar/korrigerar lufttrycket i blåsan och inte om att man måste tömma blåsan innan man kollar trycket för det har jag naturligtvis gjort :). Kommentar?
 
Citat Wikipedia: " Tanken innehåller en luftblåsa / membran som trycks ihop när en vattenpump pumpar in vatten. " Fel luften är utanför blåsan och vattnet är i blåsan . Ja kran ska vara öppen.
 
Så för att sammanfatta ( så att jag har förstått rätt)
Man tömmer hydropressen på vatten, pumpar/justerar luft trycket i hydropressen så att den är 2hg lägre än tillslagstrycket (pump-start-trycket)

Och 2hg = 0,2 Bar

Är det rätt ?
 
Ja ,ta du 0,5 kilo under, tryckgivare brukar inte vara så exakta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.