Hej, så förra året fick jag fantastisk hjälp här med hur man fyller luft i sin hydropress, men nu när jag skulle göra det igen för någon månad sen stötte jag på problem.

När jag tömt systemet och skulle fylla på luft så låg manometern på hydropressen på noll, och den rörde sig endast när jag fyllde, liksom när jag höll in "avtryckaren" på kompressorn så gick mätaren på hydropressen upp, så fort jag släppte så föll den ner till noll.
Och medan jag fyllde så "pruttade" den öppna kranen, den spottade lite vatten men kändes liksom som att luften jag pumpade i hydropressen gick rakt igenom och ut genom kranen. Avbröt operationen vid det läget för att felsöka, men trycket i kranarna var helt ok efter, det var bättre än innan jag började fylla, så ignorerade det. Men nu för några veckor sen så började hydropressen "studsa" igen, och nu är det så illa att så fort jag öppnar en kran så sätter den igång, och fortsätter sätta igång med typ 2-5 sekunders mellanrum tills jag stänger kranen.

Ska ner och försöka fylla på luft som vanligt, men är rejält orolig att jag har större problem än dåligt lufttryck. Kan blåsan vara trasig? Är det nåt annat som kan vara fel? Jag har verkligen, verkligen inte råd med en ny hydropress, har knappt råd med en ny blåsa om det är vad som krävs, så vill verkligen testa allt och vara helt säker innan jag lägger pengar på något. Har inte heller någon hjälp eller nån jag kan fråga, så jag lägger mitt framtida vattendrickande och duschande i era händer. Snälla hjälp. Vad gör jag?

Bonusfråga, har inget filter eller liknande mellan brunn och hydropress, eller nån annanstans för det laget, så får med jämna mellanrum rengöra "silarna" på kranarna i huset och plocka av filtret på tvättmaskinen då det blir igensatt av grus/sand/schmuts, men jag har aldrig rengjort hydropressen. Är det nåt jag borde göra? Är lite smått vettskrämd för att montera loss den då jag verkligen inte känner mig säker på att jag får tillbaka den igen, men känns som att den borde vara minst 50% skit från brunnen vid det här laget. Igen, råd och hjälp mottages tacksamt. :p
 
  • Hydropress med blått hölje, motor, röruppkopplingar och manometer i en teknisk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du stänger av pumpen och tappar ur kallvatten, så att vattentrycket är 0, vilket lufttryck har du då i hydropressen ( EJ mätt med manometern utan med en separat mätare på bilventilen eller på luftpumpens slang vid påfyllnad )? Är det trycket lika med pumpens normala tillslagstryck, minus c:a10% d.v.s. om tillslagstrycket är 2 bar - är då lyfttrycket 1,8 bar ? Om du "pyser" bilventilen genom att trycka in mittstiftet - kommer det något vatten då?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om du stänger av pumpen och tappar ur kallvatten, så att vattentrycket är 0, vilket lufttryck har du då i hydropressen ( EJ mätt med manometern utan med en separat mätare på bilventilen eller på luftpumpens slang vid påfyllnad )? Är det trycket lika med pumpens normala tillslagstryck, minus c:a10% d.v.s. om tillslagstrycket är 2 bar - är då lyfttrycket 1,8 bar ? Om du "pyser" bilventilen genom att trycka in mittstiftet - kommer det något vatten då?
Tänkte som sagt prova tömma och stänga av och fylla luft igen, men innan jag stängde av eller tappade ur nåt så tryckte jag på ventilen och det plaskade ut vatten. Antar att det är kört? Är det blåsan som rykt? :/
 
G Gabbie B skrev:
Antar att det är kört? Är det blåsan som rykt?
Ja.
 
Well fuck. Hur svårt är det att byta själv? Är det på nåt sätt skadligt att spola vatten? Typ riskerar jag att den går sönder ytterligare? Är det nåt speciellt man ska titta efter när man köper en ny? Typ funkar denna te.x?

Ursäkta så många frågor, bor ensam mitt ute i skogen och har ingen annan att fråga och är ganska beroende av den där jäkla hydropressen.

https://tostarp.se/produkt/20-24l-u...zPXONQq3a8Keg4XgB3R8r-kK1CodSBKcaApNsEALw_wcB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.