Jag bytte ut hela vattensystemet i mitt hus hösten 2009.

Då köpte jag även en ny 60liters hydropress tank (en röd vägg monterad i plåt) med inbyggd blåsa.

Allt ställdes då in så kunde tappa en del vatten mellan pumpens gångtid. kanske 12-13liter tror jag det var.. Fick dock aldrig fin justerat trycket då tanken hade ca 2bar från fabrik "köptes på rinkabyrör" fick en väldig problem och få igång systemet då mitt ejektor pump system fick lite problem med sin back ventil nere i borrhålet. Sen är även tryckströmbrytarens justerings skruv lite knepig. Den har liksom själv vandrat/vibrerat så den hade nötit bort lite plast. Så fick endast justerat starttryck till ca 3bar och maxtryck till lite över 4,5bar..

Detta har dock blivit lämnat så.. bara för att det har fungerat och för att slippa få problem med vatten pumpen.

Men nu dom sista veckorna så har jag märkt att jag bara kan tappa ca 5st dricksglas innan pumpen går. detta kanske är max 1,5liter.. Jag vet att man ska stänga av pumpen och tappa ner trycket i systemet för att justera trycket.. Men tror att pumpen ska vägra starta hämta upp vatten igen efter detta.

Nu till själva frågan.. Vad händer om man mäter trycket i blåsan med systemet trycksatt? kan man inte prova sig fram och öka luftmängden i blåsan och se på hur resultatet blir på vattenmängden? jag har ju start trycket ganska högt så det behövs ju endel luft om man ska råka passera det!

Vad händer om blåsanstryck är högre än starttrycket?.. pumpen kanske inte vill starta alls då?.. är inte så himla insatt i detta.. mer en go o glad amatör som försöker ordna allt själv:cool:
 
När systemet är trycksatt på vattensidan trycks membranet ihop så det blir samma tryck på luftsidan som på vattensidan. Visst kan du fylla luft utan att göra vattensidan trycklös. Om du stänger pumpen och släpper ut vatten tills du hamnar strax under det du vill ha som förtryck, fyller på luft för att höja trycket och sedan repeterar detta tills trycket inte stiger på vattensidan när du fyller luft kan du få det precis som du vill ha det. Har man högre förtryck än starttryck sjunker vattentrycket väldigt abrupt när hydropressen tryckt ur sig allt vatten.
 
Tack för svaret.. ska ta och prova detta i helgen..

bara en fundering kring detta som du skrev "fyller på luft för att höja trycket och sedan repeterar detta tills trycket inte stiger på vattensidan"

Menar du altså när vattentrycket inte höjs längre så har man uppnått sitt mål eller att när vattentrycket börjar och höjas är det precis samma tryck i ballongen som vattnet har i systemet

Borde rent teoretiskt vara den sista men vågar inte chansa:)
 
kimmo_thn skrev:
Menar du altså när vattentrycket inte höjs längre så har man uppnått sitt mål
Ja, precis. Det är samma tryck på vattensidan som på luftsidan, men du har för liten luftvolym. När du pumpar stiger därför trycket på vattensidan. Du släpper ut vatten och trycket sjunker, pumpar igen och trycket stiger. Till sist har du släppt ut allt vatten ur hydropressen, vilket gör att trycket inte längre stiger på vattensidan när du pumpar. Du har lägre tryck på vattensidan än på luftsidan. Det tryck du ser på luftsidan nu är det "äkta" förtrycket, alltså lufttrycket med full volym på luftblåsan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.