Jag skaffade för 2 år sedan en hydropress (Zilmet, köpt hos Rinkaby) som ersatte den 30+ år gamla hydroforen.

Nu såg jag att det läckte från den och närmare undersökning avslöjar att det är flänsen som är genomrostad.

Ska inte en fläns hålla längre än 2 år??! Den är ju i kontakt med vatten, tål den inte det?

Röd Zilmet hydropress för vattenledningssystem med märkning "Art 2165 & 2167".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antagligen är det fel kombination av rostskydd och kemisk mix på vattnet som ätet igenom så snabbt.
Det är en hel vetenskap det där. Det är väl endast en glasfibertank som klarar allt?
 
Galvaniserade hydrofortankar klarar bra mycket, de jag varit med och bytt ut har varit 50-60 år gamla.
 
Brunnen används bara till trädgårdsbruk numera, men det är rätt kraftigt järnhaltigt vatten.

Rostig och igensatt metallkomponent från gammal hydrofor, synlig korrosion och avlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rostig och uttjänt hydroforpump i orange, stående på ett grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd hydrofor kopplad till slang i ett förråd, bredvid en vit hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla hydroforen och vattenrör med mätare och reglage i en källare, tecken på rost och järnhaltigt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gamla hydroforen fick respass eftersom den var för stor. Den var rätt ful invändigt men hade nog kunnat leva ett tag till.
 
Du kanske har lite för surt vatten. Har du en grävdbrunn?
 
Den är borrad, troligen något i stil med 60 meter (den finns inte i brunnsarkivet). Jag tog ett gratistest för ett tag sedan och kan inte minnas att något värde stod ut särskilt.
 
Kanske salter, kondiktiviteten bör understiga 70. Borde finnas med även på gratisprovet.

Tips är dock att göra ett ordentligt test hos antingen Eurofins eller alcontrol.
 
Det är inte packningen som har gett sig, eller gummiblåsan.
 
Flexslangen är för varmvatten, inte tappvatte.
 
mogge_73 skrev:
Det är inte packningen som har gett sig, eller gummiblåsan.
Nej, blåsan är hel och särskild packning finns inte, det är kanten på blåsan som är packningen.

Chrissofsweden skrev:
Flexslangen är för varmvatten, inte tappvatte.
Har svårt att se att det skulle spela någon roll, eller hur menar du? Den skulle förstås gå att ersätta med en armerad plastslang eller liknande.

Ny fläns kostar 260 kr så det får bli en sådan som första åtgärd, plus att jag målar den på insidan. Är den upprostad om ett par år igen får det väl bli en glasfiberpjäs istället. Det är ju bara trädgårdsvatten så filter och annat är det inte värt.
 
Vi har gått över helt till kompositplast. Satsa på det nästa gång.
 
Ja, om flänsen rostar upp en gång till så får det bli en plasttank.

Nu beställde jag just en ny fläns och blev lite konfunderad - det finns bilder på internet där det tydligt syns en packning på flänsens insida, och hos Beulco står det att insidan av flänsen är av rostfritt stål och att yttersidan (enbart) är förzinkad. På den flänsen jag har ser jag ingen sådan packning och inte heller verkar det som att den skulle bestå av två material. Jag misstänker att det finns flera varianter av flänsar till den här tanken...

Nåja, den som lever får se. Jag hade läst fel på årtalet på tanken förresten, så den är 5-6 år gammal, inte två. Men det är förstås i kortaste laget.
 
kulle
Oftast är det väl gummiblåsan som kläms fast av flänsen och då behövs ingen annan tätning.
 
Sådärja, ny fläns monterad. Den nya verkar vara rostfri och har en plastmojäng på insidan.

Det verkar ju vara heltokigt att sälja flänsar som inte är vamförzinkade eller rostfria, det kan väl aldrig hålla någon längre tid.

Ny monterad rostfri fläns med plastinsats bredvid gammal fläns på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny monterad rostfri fläns med plastinsats, liggande på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Jag skaffade för 2 år sedan en hydropress (Zilmet, köpt hos Rinkaby) som ersatte den 30+ år gamla hydroforen.

Nu såg jag att det läckte från den och närmare undersökning avslöjar att det är flänsen som är genomrostad.

Ska inte en fläns hålla längre än 2 år??! Den är ju i kontakt med vatten, tål den inte det?

[bild]
svartöra svartöra skrev:
Jag skaffade för 2 år sedan en hydropress (Zilmet, köpt hos Rinkaby) som ersatte den 30+ år gamla hydroforen.

Nu såg jag att det läckte från den och närmare undersökning avslöjar att det är flänsen som är genomrostad.

Ska inte en fläns hålla längre än 2 år??! Den är ju i kontakt med vatten, tål den inte det?

[bild]
Ja vilket skräp o rent oetiskt. Vår första hydropress höll i 20år o då var det gummibälgen som säckade ihop vilket borde gått att byta. Köpte dock en ny pressostat och nu har det gått 8-9år och flänsen läcker pga rost. Skall du ha EM rörmokare att byta den så kostar, rotavdraget är bra för staten i kapitalet eftersom priset stiger, blir i of vitt.
Får nog försöka byta fläns själv. Italiensk hydropress
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.