Snailman
Har en robota pump i borrhålet och en robota hydropress (60l)

pumpen startar och stoppar med ungefär 10 sekunders mellanrum óch trycket varierar mellan till och frånslagstryck ganska snabbt.

ska skaffa en hel luftpump så jag kan kolla om det går att fylla på luft i hydropressen (göra med kran öppen och vattenpump avstängd).

är alla kranar stängda så går ej pumpen, är en kran öppen så börjar pumpen starta och stoppa oavbrutet.

trycker jag på bilventilen på hydropessen så kommer ingen luft och inget vatten heller...

Har förstått att bottenventilen även kan gå sönder, men borde inte pumpen då gå hela tiden?


Någon som kan utläsa troligaste felet av det jag skrivit ovan eller har några tips?
 
Trasig blåsa och ingen luft borde ge utebliven dynamik och direkta start och stopp. Men samtidigt borde du få ut vatten om du trycker på ventilen?

Vad händer när du fyller på luft?
 
Snailman
får testa det när jag köpt en luftpump som inte läcker luft, ska fixa en i morgon.
 
Låter som dåligt med luft eller trasig bälg.
 
Snailman
blåsan verkar vara ok, men var svårt att fylla på luft, fick använda kompressor tycks fungera som den ska nu efter luftpåfyllning.
 
Om hela hydropressen är full i vatten, går det inte att komprimera vattnet genom att trycka i mer luft (vätskor är i princip okomprimerbara, medan gaser är "lätta" att komprimera). Då måste man med pumpen avstängd tappa ur lite vatten samtidigt som man trycker i luft.
 
Snailman
alla mina försök till att få i luft skedde med en kran öppen, men blåsan hade nog häftat vid behållaren så att det inte gick att använda handpump (för lågt tryck)

När jag öppnade luftventilen (tryckte ned mittstiftet) så kom det ingen luft alls. (och inte heller något vatten)
 
Redigerat:
Kommer det inget vatten är blåsan hel.

Hydropressen ska vara tom på vatten när man fyller på luft (förtrycker den). Öppna säkerhetsventilen och tappa ur vattnet innan du fyller på luft.

Om bottenventilen är trasig (öppen) så sjunker trycket även om du inte tappar vatten ur en kran.
 
Snailman
blåsan var som sagt full med vatten när jag fyllde på luft, jag fyllde alltså bara på lite luft, som då gjorde att vattnet började rinna ut ur kranen, sen så fyllde jag på lite mera luft allteftersom tills allt vatten runnit ut, då ställde jag in rätt tryck alltså lite under tillslagstryck med tom blåsa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.