Har en ca 4-5 år gammal hydropress, nu har den börjat studsa ibland när den ska slå av. Man kan säga att den självsvänger, givetvis med dunkande rör som resultat. Har kollat trycket i blåsan och det verkar OK, ca 2hg under tillslagstrycket.
Någon idé om vad som ka vara felet?

Tack,
/t
 
Tryckströmbrytaren som gått sönder, ärgat mm.
 
Hej!
Prova att spraya lite "smörja" på kontakterna, dvs kontaktspray a la 5-56 eller liknande.
Jag hade omvänt problem tidigare med min tryckströmbrytare, den slog inte till på alla faser och motorskyddet löste ut.
Sedan jag smort upp den någon gång vart/vartannat år så fungerade det bra.
 
Eller köp en ny, de är inte dyra.
 
Har du haft isär membranet på brytaren, det samlas MYCKET smuts och rost i ingånghålet till membranet
som kan ge sådana här fel ?

Du har väl tömt ut allt vatten i hydropressen innan du kollar trycket i luftblåsan ?
 
Tack för svar. Jo jag hade allt vatten ur när jag kollade trycket, så det ska vara OK.
Jag får kolla närmare på tryckströmbrytaren då, pumprummet är torrt och fint så det är inga problem med korrosion/ärg, men kan nog vara lite "gucka" mot membranet kanske?

/T
 
jag hade samma problem med min. Men det löste sig när jag höjde trycket lite

Lycka till
 
Det kan vara dåligt placerad tryckströmbrytare / klena rör / igensatta rör som gör att tryckströmbrytaren känner ett högre tryck från pumpen, pumpen måste hålla ett högre tryck än hydropressen pga strömmningsmotstånd i rören. När sedan pumpen stannar så slår tryckströmbrytaren till igen.

Flytta tryckströmbrytaren närmare hydropressen / öka rördinensionen mellan tryckströmbrytaren och hydropressen / rensa samma för från diverse avlagringar.

Den som bara höjde trycket skjuter problemet på framtiden. En tillfällig lösning är att höja differenstrycket, skillnaden mellan till och från på tryckströmbrytren.

Protte
 
Om pressostaten sitter på en uppåtstående rörstump, lufta denna. Har varit med om att en luftficka i det lilla tryckröret fått pressostaten att slå till och från ryckigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.