Hej jag är verkligen så dålig husägare, men kolla på videon och lyssna. Vad kan va fel och hur kan jag åtgärda det? Har googlat som en idiot för att hitta någon manual, men jag hittar ingenting.

har låtit så ett tag men inte så korta mellanrum, vi har inte tänkt på det direkt innan (eller inte kollat över de). och idag har vi använt oss utav mycket vatten då vi håller på att fylla poolen och då har de smällt såhär hela tiden.

Vi har egen brunn djupborrad, om de är bra att veta.
Tillägger om de är bra att veta vi har ett filter vi ska sätta in, men har inte blivit av.. vi har väldigt mycket järn i vattnet så därför.
Tacksam för all hjälp!
Ser att jag är inte så duktig på att städa heller, ber om ursäkt för de skyller på att den står väldigt dumt.
Etikett på en Wellmate-produkt med varningsinstruktioner på flera språk och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Henrikd75
  • Laddar…
Varför skulle det vara ett fel?
Sker detta när alls kranar är stängda då är nåt knas, men annars ??
 
D Dilato skrev:
Varför skulle det vara ett fel?
Sker detta när alls kranar är stängda då är nåt knas, men annars ??

Nä jag vet inte? Annars hade jag inte frågat här ☺️ men om de inte är nått ja behöver oroa mig över så är de ju toppen!
De har bara blivit mer och mer de sista de låter så.
 
Snailman
Om det är samma grejor jag har, så är det ju en gummibälg i tanken som ska ha ett visst förtryck via bilbarnstolen på tanken, då behöver inte pumpen gå hela tiden liksom.

När trycket sjunker under tillslags trycket går pumpen i borrhålet igång och trycktanken fylls medan trycket ökar tills frånslagstrycket nås och pumpen stängs av.

Den trycksatta gummibälgen pressar sedan ut vatten under ett sjunkande tryck.

Spolar du väldigt mycket vatten när detta sker?

Det kan också gå hål på gummibälgen, vet inte hur detta yttrar sig, men skulle kunna vara det, eller för lågt förtryck. Sitter det en bilventil på tanken? Ofta under någon slags gummipropp som döljer och skyddar den.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
M Malou Nilsson skrev:
Nä jag vet inte? Annars hade jag inte frågat här ☺️ men om de inte är nått ja behöver oroa mig över så är de ju toppen!
De har bara blivit mer och mer de sista de låter så.
Vet du inte om det händer med alla kranar stängda?
Det troliga är att du behöver fylla på luft i hydroforen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Om det är samma grejor jag har, så är det ju en gummibälg i tanken som ska ha ett visst förtryck via bilbarnstolen på tanken, då behöver inte pumpen gå hela tiden liksom.

När trycket sjunker under tillslags trycket går pumpen i borrhålet igång och trycktanken fylls medan trycket ökar tills frånslagstrycket nås och pumpen stängs av.

Den trycksatta gummibälgen pressar sedan ut vatten under ett sjunkande tryck.

Inte för att jag förstår riktigt men är det normalt? Inget man behöver tänka på? De ska låta så?

kan be min sambo läsa svaren imorgon om han kanske fattar bättre än mig. Tack för svar!
 
Snailman
M Malou Nilsson skrev:
Inte för att jag förstår riktigt men är det normalt? Inget man behöver tänka på? De ska låta så?

kan be min sambo läsa svaren imorgon om han kanske fattar bättre än mig. Tack för svar!
Det är inte meningen att pumpen ska gå till och från i ett om man bara spolar lite vatten.
Om det vore okej, hade man inte behövt någon tank alls och alla pumpar brukar monteras med en tank vad jag vet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vet du inte om det händer med alla kranar stängda?
Det troliga är att du behöver fylla på luft i hydroforen.

Jo de händer att den låter även när ingen använder vattnet, vaknat på natten ibland av de. Men inte alls lika intensivt då såklart utan nån gång ibland.
 
Nej det ska inte låta så men det är enkelt att åtgärda.
 
  • Gilla
Malou Nilsson
  • Laddar…

Bästa svaret

Ser ut som ni har en hydropress och en sådan ska hålla ett visst förtryck. Vi får samma fenomen i fritidshuset så ungefär 1 gång per år fyller jag nu luft. Det finns troligen under locket på toppen av tanken en ventil som är likadan som på en bil.

1. Bryt strömmen till pumpen
2. Öppna en eller flera kranar och låt vattnet rinna till det slutar.
3. Stäng alla kranar
4. Fyll på luft med en pump eller kompressor. Det kan stå på dataskylten vilket förtryck den ska ha men 1,5 kg verkar vars ett bra riktvärde.
5. Slå på strömmen till pumpen igen.

Gummibälgen kan vara dålig och då läcker luften ut igen men ovanstående är en bra början att testa.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Det är inte meningen att pumpen ska gå till och från i ett om man bara spolar lite vatten.
Om det vore okej, hade man inte behövt någon tank alls.

Ska de gå igång om man spolar toaletten eller tvättar händerna? För de gör den och ibland på natten har jag hört den. Eller är de liksom att man behöver spola länge för att de ska gå igång?
Som sagt idag började vi fylla en pool och då har den slott väldigt intensivt, och när jag filmade stod sambon i duschen, väldigt dåligt tryck vart de men som sagt fyllt poolen endel. Men vi har problem även om jag tex tappar upp ett bad till sonen och jag ställer mig i duschen då blir det super dåligt tryck i vattnet. Så svårt att förklara genom att skriva
 
M Myckling skrev:
Ser ut som ni har en hydropress och en sådan ska hålla ett visst förtryck. Vi får samma fenomen i fritidshuset så ungefär 1 gång per år fyller jag nu luft. Det finns troligen under locket på toppen av tanken en ventil som är likadan som på en bil.

1. Bryt strömmen till pumpen
2. Öppna en eller flera kranar och låt vattnet rinna till det slutar.
3. Stäng alla kranar
4. Fyll på luft med en pump eller kompressor. Det kan stå på dataskylten vilket förtryck den ska ha men 1,5 kg verkar vars ett bra riktvärde.
5. Slå på strömmen till pumpen igen.

Gummibälgen kan vara dålig och då läcker luften ut igen men ovanstående är en bra början att testa.
tack för svar! Ska visa sambon alla svar imorgon så får han fixa
 
Du har ju bara en 65 liters hydropress tank så pumpen får nog gå rätt ofta även vid rätt förutsättningar (jag har 300 liters hydrofor).
Förtrycket står på tanken, 1,65 bar.

När luften är slut i blåsan innuti tanken eller blåsan är trasig så finns det ingen luft som kan buffra och då startar pumpen så fort man öppnar en kran.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du har ju bara en 65 liters hydropress tank så pumpen får nog gå rätt ofta även vid rätt förutsättningar (jag har 300 liters hydrofor).
Förtrycket står på tanken, 1,65 bar.

När luften är slut i blåsan innuti tanken eller blåsan är trasig så finns det ingen luft som kan buffra och då startar pumpen så fort man öppnar en kran.

Jag tänker kanske att blåsan kan vara trasig, hur byter man den då tro? Nått du vet? :)
 
  • Gilla
Malou Nilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.