Hej!

Jag har en hydropress på 50-60 liter... jag flyttade in för några år sen nu och det har ju funkat i längre stunder att inte behöva fylla på luft mer än var 5-6 månad kanske... men sen började det hela bli oftare och oftare och nu fyller jag nog på med luft 1-2 ggr /vecka.
Kan någon vänlig människa upplysa denna nya landsortsbo hur fasen jag kan fixa detta :x

Mvh Jag som har levt med kommunalvatten hela livet :)
 
Redigerat:
Krilleman
Jag har aldrig fyllt luft i min hydropress, så något är fel hos dig!

Kontrollera först att själva bilventilen inte läcker, skapa en "hinna" med såpvatten, YES, eller något, över ventilen och bekräfta att det inte är ventilen i sig som läcker först av allt.

!
 
Har provat detta en gång, såg inget då men kan givetvis kolla igen! :)
Dessutom så hade jag en röris på besök för att byta själva pumpen som hade sprungit läck för 1½ år sen kanske... och ha sa att det skulle hålla luften i 6-12 månader... 5-6 var det jag fick efter det att han hade fyllt på efter det den gången.
 
Redigerat:
Krilleman
Luften ska inte kunna "försvinna" från din blåsa om inte något är fel.
 
Ok! Skall som sagt vad kolla ditt senaste förslag... tack krilleman_215 :)
 
Om du fyller den med luft och trycker ner ventilen, kommer det fukt eller vatten ur den är troligen blåsan trasig.
Annars skulle du inte bli av med luften.
Så tyvärr ny blåsa eller ny hydropress.
 
Woop woop... tack mogge_73
Lägger detta på kolla listan :)
 
Hej igen!

Har nu kollat runt lite, jag kan inte se något vatten komma ut så blåsan är nog ok, men om bilventilen läcker hur kan man lättast fixa detta?
Jag har provat med såpavatten men inget syntes.

Tacksam för mer hjälp :)

Patrik
 
Då byter man innerblåsan, den kan även läcka i kransen längst ner vid tallriken. Tappar den mottryck så är blåsan paj.
 
Kransen?? tallriken??
Sorry... men jag e nog för nybörjare för att fatta vart du menar nu...
Och jag trodde jag kollade blåsan om det inte kom ut något vatten?!
 
Det är nog jag som slänger med fel ord.
I hydropressen finns det en gummiballong som är fylld med luft. Den sitter fastklämd i botten av tryckkärlet. Ser ut som en typ tallrik med bultar runt om. Längst upp på tryckkärlet sticker ventilen upp.
Blåsan används som mottryck när pumpen trycker in vattnet i tryckkärlet, då komprimeras blåsan och vid 4 bars tryck stängs pumpen av. När du sedan vrider på kranen så pressar gummiblåsan ut vattnet i ledningen. När trycket sedan sjunkit till 2 bar startar pumpen och upprepar samma procedur igen.
Luften i gummiblåsan omsätts alltså inte, den kan dock behövs fyllas på efter några år. Försvinner luften på kort tid innebär det att blåsan läcker någonstans, blir det en spricka i blåsan så fylls den med vatten och kan då komma ur ventilen. Det kan dock vara så att den läcker i botten också, slutligen tappar den snabbt motryck är det bara att byta blåsan eller tryckkärlet.
😊
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
Snailman
jag fick fylla på min blåsa efter ca 30 år...
 
Har kollat lite mer vad jag har... börjar nu få grepp LITE på hur det funkar (tror jag)
Jag har en av Dahls egna märken Altech PPT 1100Helautomatisk pumpautomat med pumphus i rostfritt stål för rent vatten.
Lämplig att använda i till exempel fritidshus eller i villor. Utrustad med 60
liters trycktank (vilket innebär att man kan tappa cirka 15–17 liter vatten
innan pumpen startar), tryckströmbrytare, överhettningsskydd, elkabel
med stickpropp och manometer. Med invändiga anslutningar G25.

Frågan är då... kan det vara nått annat än bilventilen som läcker luft?

Mvh Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.