Är det någon som har gjort en sådan vid etablering av ny avloppsanläggning? Vad kostar det?
 
Hej, Har gjort ett antal projekteringar för enskilda avlopp och valt teknik utifrån platsen. De lösningar som är minst underhåll på och är robusta och funktion väl kända av kommun dvs inte reningsverk etc kan kräva en jordanalys och givetvis om grundvattnet kan påverka anläggningen. De som kan jobbet så ingår det i en projektering av resten. Tog själv m3ellan 5-10tkr för detta. Kan nog säga att det betalar sig bra i längden att få en driftsäker och i princip underhållsfri anläggning. Tekniken jag pratar om är infiltration och markbäddar.

Andra spåret blir då att man gräver ner en plastbehållare (reningsverk) där allt ingår och inte är beroende av platsen lika mycket där då kommunen vill säkra upp att om funktionen fallerar så skall miljön ej påverkas oftast med en liknade koncept som ovan och plus service avtal kostnader. Men enkelt att installera , snabba pengar till entreprenör att gräva ner och åka hem, och du får stå för underhåll och reparation och ständiga uppföljningar och redovisningar av kommunen.
 
  • Gilla
Peter Engkvist
  • Laddar…
Tack för info! Jag har kollat GIS kartor över området....även tittat på de tillsammans med handläggaren på kommunen....
Fick svaret att GIS kartorna bara är en schablon så jag fick förslaget att göra en geohydrologisk undersökning....
Enligt kartan innebär en anläggning på platsen väldigt liten risk, men det räckte inte för kommunen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.