Hejsan!
har ett litet bekymmer, varje gång man tappar ur vatten så startar hydrofor pumpen direkt.
Förstår så mycket som att den så kallade "luftfickan" är för liten,men hur åtgärdar jag detta?
har en Metro therm fokus 150l hydrofor och en Wilo hydroforpump.
har provar att stänga kranen ut från hydrofoen och sedan tappa ur den helt,men blev inte så mycket bättre. Tacksam för hjälp
 
Glömde skriva att jag inte har tillgång till en kompressor
 
Du måste ha i mer luft på nåt sätt. Köp en krallig fotpump för mopeder, med ett såpass litet kärl som 150l så är det snart gjort. Trycket vid tomt (på vatten) kärl ska vara 0,9*tillslagstrycket, tex om pumpen startar vid 2 bar ska lufttrycket vara 1,8.
 
Men har ingen luft påfyllning ......en mässingsmutter i toppen..
 
Det sitter väl en tappkran i botten? Går att pusa i där också.
 
På min hydrofor får man tappa ur allt vatten samtidigt som man har en luftningsnippel öppen i underkant på nivåglaset. Kan det vara något liknande på din? Bilder på hydroforen och närbilder på nivåglaset vore bra.
 
pysa heter det...:cool:
 
Brukar sitta i centrum på tanken, under ett plastlock.
Vi hade samma problem, men det var justeringen till/från som hade justerat sig fel ut av ett x antal till/frånslag.
My two cent...
 
Om du inte har någon luftventil eller kompressor så får du tappa ur allt vatten och sedan fylla på igen. Då bildas det automatiskt en luftficka.

Se bara upp på vilken typ av pump du har. Jag hade en gång en ejektorpump. Den fungerade bara om det fanns lite vatten i hydrofortanken. Tömde man helt fick man inte igång vattnet igen.
 
Stämmer har en tappkran under med en gardena koppling på.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har hydroforen monterad på det sättet så har du luftbubblan i botten på den. Det är därför den inte fungerar. :)
 
  • Gilla
xdigger och 2 till
  • Laddar…
Jag anade det svaret:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.