Hej

jag har en djupborrad brunn med hydrofor(eller hydropress har inte lärt
Mig vilket som jag har).
Den är den mindre varianten utan gummiblåsa.

har inte gjort en sak med den på femton år, men nu är den skojig. Pumpen jobbar mellan 3 -4,7 bar. När trycket är runt 3 bar och pumpen jobbar låter något som en gammal tvåtaktare på låga varv...
Provade att trycka in mer luft med cykelpumpen i den när trycket var lite lägre, kanske blev lite bättre men försvann inte.
Är det för lite luft i den eller något annat tro?
Hur fyller man korrekt luftmängd?
 
Har du bild?
I en hydrofor är det ungefär två tredjedelar vatten och en tredjedel luft. Man slår av pumpen. Tappar ur tills det är 2/3 vatten. Sen fyller du på med luft tills du når det läget som pumpen slår ifrån. I ditt fall 4,7 bar. Tappar du tryck eller om mängden vatten ökar så har du läckage någonstans. Om din pump mår bra har svårt att uttala mig om. Är rören schyssta? Anslutningar? Pumpen kanske börjar bli trött.
 
Hela anläggningen är 15 år.
Hur vet jag när den är
Fylld till 2/3? Dvs 40 liter i mitt fall
Expansionskärl märkt "Challenger" med tryckmätare och rörkopplingar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl för dricksvatten märkt GC60-PC44 med teknisk specifikation och tillverkningsdatum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där är det lite annorlunda med.
Du skall stänga av pumpen och helst tappa av vattnet så nära pumpen du kan. Stäng alla ventiler Sen pumpar du i luft 2 PSI under var din pump slår på. I ditt fall 41 PSI eller 2,83 Bar. Du behöver inte var helt exakt bara det inte är över. Slå på pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.