Pumpen startade så fort jag öppnade kranen och gick en kort stund för att pausa kort och startade igen. Tittade på mätaren, pumpen gick upp till 4, stängde av sig, föll fort 10 sek till 1.7 och startade igen. Tänkte att den behövde luft. Stänger av pumpen, stänger kulventilen i brunnen, öppnar en kran i huset, när det slutar att rinna tar jag bort plastkåpan till luftventilen, pumpar med en cykelpump (med mätare), det kommer ut mer vatten ur kranen, när det slutar komma vatten pumpar jag in till 1,5. Öppnar kulventilen i brunnen, stänger kranen och startar pumpen som får jobba några minuter och fylla alla rör och varmvattenberedaren. Spumpen slår av vid 6,5 Och efter cirka en minuter ( en 60 liters pump) för att gå igång igen när den är på 4,5! Är inte detta väldigt högt arbetstryck?
 
Jo. De hydroforanläggningar jag kommit i kontakt med har slagit av vid ca 4,5 bar och till vid 2,5.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jo. De hydroforanläggningar jag kommit i kontakt med har slagit av vid ca 4,5 bar och till vid 2,5.
Undra varför det är så högt?
 
Trasig/felställd tryckbrytare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E elmont skrev:
Trasig/felställd tryckbrytare.
Ja kanske! Men innan när pumpen gick så fort man öppnade kran hade den inte så högt tryck!
 
Trycket i anläggningen SKA styras av tryckbrytaren, men hålet i röret till tryckströmbrytaren och hålet i själva brytaren kan hålla på att kalka igen.
 
E elmont skrev:
Trycket i anläggningen SKA styras av tryckbrytaren, men hålet i röret till tryckströmbrytaren och hålet i själva brytaren kan hålla på att kalka igen.
Kollade trycket idag, öppnar en kran, pumpen går igång efter ca 60 sek när tillslagstrycket är 2,5 Och slutar när trycket kommer upp i 4,5!? Så idag ok. Bottenventilen är nära botten med kalk...får hålla koll på det här
Tack för dina svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.