Hej!

Har en vattenpump i källaren kopplad till en hydrofor. Pumpen går igång i 1 - 2 sek med jämna mellanrum. Tittar jag på hydroforen ser jag hur trycket sakta sjunker (när pumpen inte är igång) tills det är dags för pumpen igen. Har provat att stänga av vattnet med en ratt på det utgående röret från hydroforen så det är inte "bortanför" hydroforen det läcker.

Min fråga är då; hur kan den läcka tryck utan att trycka ur sig vatten någonstans (har kollat noga runt hela). Även om den har luft i sig som läcker ut borde väl luften till slut vara slut och det börjar spruta vatten där luften läcker ut istället? Eller om vattnet inte kommer ut där luften kan komma ut att den blir fylld med enbart vatten och trycket slutar sjunka. Eller tänker jag fel?
 
Det rinner tillbaka ner i brunnen pga kass backventil+för lite luft i byttan.
 
Kan vara backventilen på sugslangen.
 
Tack för svar!

Var sitter backventilen? Och hur påverkas den av att det är för lite luft i byttan? Om det var mycket luft skulle väl trycket bara bli högre och ännu mer tryckas tillbaka?
 
HasseTeknik skrev:
Kan vara backventilen på sugslangen.
... sugslangen? What is this you speak of?
 
Är det backventilen som sitter mellan pressostaten och den högra ratten?



VVS-installation med backventil mellan pressostat och röd ratt mot betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom pumpen sitter i källaren finns det antingen en sugslang från pumpen till brunnen eller så finns det två slangar till brunnen om det är en ejektorpump. I det förra fallet lär det vara fråga om en grävd brunn. I båda fallen skall det finnas en backventil som troligen sitter nere i brunnen. Om den läcker kan det bli de problem du beskriver. Att det kommer i så korta stötar som 1 - 2 sekunder innebär att du i stort sett helt saknar luft i hydroforen. Det är alltså två olika fel.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Aha Avemo, då är jag med, tack. Att det är dåligt med luft i hydroforen vet vi sedan tidigare, det har vi tänkt åtgärda med en nippel. Så här ser det ut vid pumpen, med två rör. Med andra ord borde det betyda att backventilen sitter i brunnen? Håhåjaja, och hur tusan fiskar man upp en sån för att åtgärda problemet?




Vattenpump och hydrofor med två anslutande rör och en elkontakt i ett förrådsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du har ett borrhål någonstans på tomten där två slangar går ner i ett hål på ca 70 meter.
Om det är ok väder kan du dra upp detta nu för att kolla backventilen alternativt montera en ny.
 
Med reservation för att jag aldrig sett någon eller fiskat upp någon så tror jag att backventilen är sammanbyggd med ejektorn. Du får upp den genom att dra i slangarna.

I och med att du har en ejektorpump kan den inte starta från torrt. Stänger du av pumpen så länge att slangarna töms genom läckan så måste du manuellt fylla slangarna sedan.
 
Tack för svaren, får försöka undersöka backventilen eller ringa en (betald) vän!
 
kulle
Jocker75 skrev:
Du har ett borrhål någonstans på tomten där två slangar går ner i ett hål på ca 70 meter.
Om det är ok väder kan du dra upp detta nu för att kolla backventilen alternativt montera en ny.
Behöver ju inte vara en borrad brunn , kan lika gärna vara grävd brunn till en ejektorpump.
 
OCH om det är lite eller mycket luft i hydroforen påverkar inte trycket utan bara tiden mellan start och stopp. Luft brukar man få fylla på några ggr per år. Det gör man genom att endera montera en "bilventil" och med en kompressor pumpa in luft eller så får man stänga av pumpen och tömma tanken på allt vatten, så att mer luft kan komma in, för att sedan fylla med vatten. För dig skulle en backventil mellan pressostaten (den svarta lilla "lådan" på röret) och pumpen fungera så slipper du dra upp ejektorn.
 
elmont skrev:
OCH om det är lite eller mycket luft i hydroforen påverkar inte trycket utan bara tiden mellan start och stopp. Luft brukar man få fylla på några ggr per år. Det gör man genom att endera montera en "bilventil" och med en kompressor pumpa in luft eller så får man stänga av pumpen och tömma tanken på allt vatten, så att mer luft kan komma in, för att sedan fylla med vatten. För dig skulle en backventil mellan pressostaten (den svarta lilla "lådan" på röret) och pumpen fungera så slipper du dra upp ejektorn.
Aha!

Finns det inte en risk att att den läckande backventilen tömmer slangarna och vi måste fylla på med vatten för att få igång flödet igen då? Eller kan slangarna inte tömmas om det är tätt i toppen (tänk finger på sugrör fullt med vatten)?
 
Är det mer än ca 10 meter ner till grundvattenytan och bottenventilen läcker så får du vakuum vid pumpen och inget vatten där för att åter starta cirkulationen. Så din sugrörs teori är helt korrekt. Dock så är det inte så vanligt att grundvattennivån är lägre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.