Y
Jag är lite kluven inför hydroforköpet, kan inte riktigt släppa detta med att en modern glasiberhydrofor med anslutningar i botten skulle innebära att den skeppa all eventuell smuts raka vägen

medans en klassisk i metall och med dess anslutningar högre upp - låter skiten falla ner i botten och blir liggandes...

Jag vet inte riktigt vad som vore värst.. konstant få lite skit i kranarna, eller att allt vatten cirkulerar en skiten tank som man rengör bara ibland..

haha, finns det ingen analytisk expert här som kan lösa gåtan? :)
 
Föredrar en klassisk galv, vattnet in på ena sidan och ut på den andra, sedan en tappkran i botten som man öppnar lite då och då och släpper ut ev skit som samlas.
 
Kan inte tänka mig att skiten samlas upp och sedan plötsligt ger sig iväg, Jag röstar på den klassiska.

Men den i glasfiber, sitter utloppet verkligen längst ner? Det kan ju sticka upp ett rör en bit också så man inte får ut bottensatsatsen. Varför glasfibern inte har in o utlopp på sidan kan vara tillverkningen försvåras och hållfastheten försämras av sidoanslutningar.

En liknelse är VVB som har alla anslutningar undertill men varmvattnet tas längst upp iaf.

Protte
 
Redigerat:
Yrrol

Montera ett Björnfilter efter hydrofor/hydropress så får du bort alla partiklar som åker med vattnet.

Filtren finns i olika modeller, gå in på Beulcos sida.
 
Y
Kikade lite och tja, då ska man välja rätt storlek och sen underhålla den, manuellt dessutom. Nja. Kanske... Filtersäljare ansåg mig inte behöva något filter alls men smuts i tanken blir det ju oavsett...

Och visst, röret går ju upp en liten bit i glasfiber tanken men inte överdrivet högt.
Fast kanske tillräckligt för att även den ska få den funktionen att smutsen faller ner i botten... När jag har mailat och frågat så har samtliga försäljare menat på att det inte hinner samla sig smuts, samt att det ska vara så himla lätt att bara skruva loss höljet och lätt göra rent den om jag nu var så kinkig, hehe
Hydrofor.gif
 
Y
eou eou eou.... *vill inte se*....

kanske skulle köpa litet filter och sätta i anslutning till huset istället för efter hydroforen, har långa transportsträckor..... eou eou....

*kan inte sluta plåga mig själv genom att studera bilden*
 
Mikael_L
Då jag första gången blev varse hur "illa det är" var när en gatan utanför en kompis föräldrahem grävdes upp, och alla vattenrör byttes, de i gatan, men många fastighetsägare passade på att byta sina egna serviser samtidigt. (Undrar om det inte var i samband med att fjärrvärmen kom???).
Där var det en 30-40 år gamla rör, och han visade mig hur jäkligt det såg ut. Typ halva rörarean var äckliga beläggningar, vare sig det var matarledningarna i gatan eller husens serviser.

Och jag påtalade ju hur äckligt det måste vara för han och de som bor där.
Han undrade om jag trodde att jag hade bättre ledningar där jag bodde ... :D
Det var inte lika kul att dricka kranvatten eller göra te, den kvällen... :surprised:

Jaja, numera lever jag i förvissningen att det ser ut sådär, oavsett var man bor, men man mår ganska bra ändå. ;)
 
De där "föroreningarna" släpps ju ut från vattenverket och sätts av på rörets insida så egentligen så har du renare vatten än det som kommer ut från vattenverket.

Det på bilden var väl inte så hemskt, det kan vara ett litet litet hål kvar för vattnet.

Protte
 
Det där kletet på insidan av vattenledningarna är oftast inte så äckligt som det ser ut. Det är inte föroreningar, utan järnbakterier som oxiderar järnet som finns i vattnet. Så blir det nästan alltid, oavsett hur rent vattnet är från början. Och det är inte farligt, det är bara ett rent tekniskt problem.

Läs mer här:
http://www.fof.se/tidning/2005/2/bakterier-tar-sig-ett-jarn
 
Y
Jag mailade wellmate om min ifrågasättande fundering, fick snabbt följande svar;
There is a blow down opening on the side of that tee that is lower than the outlet to service fitting
dock vet jag inte hur jag ska tolka det, någon som kan översätta? hehe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.