Jag får huvudvärk och svårt att andas så fort jag startar pelletskaminen. Någon som har tips på ventilation ? Har i dagsläget bara självdrag.
 
M Marianne Olsson1 skrev:
Jag får huvudvärk och svårt att andas så fort jag startar pelletskaminen. Någon som har tips på ventilation ? Har i dagsläget bara självdrag.
Hur menar du? Ryker det in eller luktar rök när du använder pelletskaminen?
Ökad annan ventilation/utsug riskerar väl bara att det ryker in mer. Hur får kaminen sin luft?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
En viktig grej när man har kamin är CO-mätare. Visst, eldar man alltid under perfekta förhållanden av tilluft och inga stormbyar in i skorstenen så ska det väl inte vara några problem, men en synnerligen billig varnare är guld värd när det av någon anledning inte fungerar med evakueringen av rökgaser.

Här är varianten jag skaffade, 10-årsbatteri: https://www.bauhaus.se/kolmonoxidvarnare-nexa-cma-968-10y
 
D Dauen skrev:
Hur menar du? Ryker det in eller luktar rök när du använder pelletskaminen?
Ökad annan ventilation/utsug riskerar väl bara att det ryker in mer. Hur får kaminen sin luft?
Nej det ryker inte in eller luktar. Jag har bara vanliga ventiler i varje rum som går rakt ut. Det blir bättre om jag har ett fönster öppet Jag tror själv att det beror på att det blir för lite syre i huset. Om jag gör ännu en ventil blir det ju kallt inne istället
 
H Harald Blåtumme skrev:
En viktig grej när man har kamin är CO-mätare. Visst, eldar man alltid under perfekta förhållanden av tilluft och inga stormbyar in i skorstenen så ska det väl inte vara några problem, men en synnerligen billig varnare är guld värd när det av någon anledning inte fungerar med evakueringen av rökgaser.

Här är varianten jag skaffade, 10-årsbatteri: [länk]
Men tack det var en bra idé att skaffa en sådan. Jag ska testa det, tack igen
 
Du får in mer syre, mer luft i huset när du eldar.
Det är förbränningen som sätter fart på självdraget, den varma luften stiger i skorstenen och drar in luft genom ventilerna.
När du inte eldar har du knappt nån ventilation alls, men lite beroende på väder.
 
Isakare Isakare skrev:
Du får in mer syre, mer luft i huset när du eldar.
Det är förbränningen som sätter fart på självdraget, den varma luften stiger i skorstenen och drar in luft genom ventilerna.
När du inte eldar har du knappt nån ventilation alls, men lite beroende på väder.
Jaha, det har jag aldrig vetat. Ja då är det inte syrebrist då
 
Just huvudvärk och illamående är symptom på hög CO-halt, detta är lurigt och potentiellt mycket farligt.

Jag skaffade denna CO-varnare eftersom vi eldar rätt frekvent i kakelugnen och ofta att den brinner ut över natten med halvöppet spjäll. Inga alarm hittills men känns mycket bra att ha ett system som ständigt sniffar på luften.
 
  • Gilla
Marianne Olsson1 och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Just huvudvärk och illamående är symptom på hög CO-halt, detta är lurigt och potentiellt mycket farligt.

Jag skaffade denna CO-varnare eftersom vi eldar rätt frekvent i kakelugnen och ofta att den brinner ut över natten med halvöppet spjäll. Inga alarm hittills men känns mycket bra att ha ett system som ständigt sniffar på
H Harald Blåtumme skrev:
Just huvudvärk och illamående är symptom på hög CO-halt, detta är lurigt och potentiellt mycket farligt.

Jag skaffade denna CO-varnare eftersom vi eldar rätt frekvent i kakelugnen och ofta att den brinner ut över natten med halvöppet spjäll. Inga alarm hittills men känns mycket bra att ha ett system som ständigt sniffar på luften.
Jag får ta hem en tekniker som kollar kaminen. Tack för er hjälp
 
Man ska inte behöva mäta om kaminen besiktigats. Står kaminen vid yttervägg är det lätt åtgärdat med extra ventil bakom kaminen. (Jag har ventilationshål i golvet/bottenplattan.) Inte underligt om TS mår dåligt. Även om det underlättar genom att öppna ett fönster är ju detta inte optimalt under vintern.

Står kaminen mitt i rummet krävs specialskorsten.

Vem/när/hur har kaminen installerats?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Du får in mer syre, mer luft i huset när du eldar.
🤔 ?
 
yonna yonna skrev:
🤔 ?
Förbränning kräver syre som kommer in via luft utifrån...om ingen ny syre (luft) kommer in slocknar elden.

Syre, bränsle, värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.