Ett av mina barnbarn upplever sin första kalla vinter i sitt hus från 1940-talet. En av upplevelserna är att huvudsäkringarna på 16 A löser ut både när det är kallt och runt nollan. Mitt i natten när bara värmen är i gång händer också. Det är en IVT 290 A/W från 2006 och den ska max ha 9,3 KW med 400 V och säkras med 16 A. Men vad kan få den att bränna säkringarna på samma två faser flera gånger i veckan? Den larmar med T6 Hög hetgastemperatur. Det kan tydligen betyda många olika orsaker. Var ska man börja att leta innan den svindyra servicekillen kallas in?
 
Bara 16 A huvudsäkringar är ytterst snålt om man har en luftvattenvärmepump i Sverige. De bör snarast skaffa större huvudsäkringar. Låter som det behövs både en duktig serviceelektriker plus en kyltekniker för att hjälpa dem.

Edit: Kan vara bra att kolla installationsmenyn för anslutningseffekt på el-tillsatsen vid kompressordrift. Man kan prova att dra ner effekten där. Men det blir kanske kallare i huset när det är rejält kallt ute.
 
Redigerat:
L Lejonsson skrev:
Ett av mina barnbarn upplever sin första kalla vinter i sitt hus från 1940-talet. En av upplevelserna är att huvudsäkringarna på 16 A löser ut både när det är kallt och runt nollan. Mitt i natten när bara värmen är i gång händer också. Det är en IVT 290 A/W från 2006 och den ska max ha 9,3 KW med 400 V och säkras med 16 A. Men vad kan få den att bränna säkringarna på samma två faser flera gånger i veckan? Den larmar med T6 Hög hetgastemperatur. Det kan tydligen betyda många olika orsaker. Var ska man börja att leta innan den svindyra servicekillen kallas in?
Huset kan ha snedbelastning på två faser, dvs för mycket av husets last är lagd på de två faserna. Detta kan en elektriker mäta upp enkelt. Elektrikern skulle också kunna mäta upp om det är kortslutning på gång i värmepumpen.
 
J Josth skrev:
Bara 16 A huvudsäkringar är ytterst snålt om man har en luftvattenvärmepump i Sverige. De bör snarast skaffa större huvudsäkringar. Låter som det behövs både en duktig serviceelektriker plus en kyltekniker för att hjälpa dem.
Håller med, det var också min tanke när jag fick se deras installation. Allt var övertagit från förre ägaren. Bra att jag får stöd för min tanke att höja huvudsäkringen även om det kostar lite mer.
 
J johanfa skrev:
Huset kan ha snedbelastning på två faser, dvs för mycket av husets last är lagd på de två faserna. Detta kan en elektriker mäta upp enkelt. Elektrikern skulle också kunna mäta upp om det är kortslutning på gång i värmepumpen.
Snedbelastning är ju vanligt, det har du rätt i, men mitt i natten utan andra förbrukare så ryker en fas och då kanske det är i värmepumpen felet sitter ändå.
 
J
Har en likadan och också bara 16a. Ska vara så enligt installationsmanualen.
Hade för nåt år sen också problem med att säkringen gick. Var då kortslutning i elpatronen, så varje gång den skulle starta eltillskottet så gick säkringen.
Tydligen inget ovanligt fel. Kopplade loss kablarna till elpatronen till jag fick en ny på plats.

Edit!
Förlåt, missade att det gällde huvudsäkringen! 😳
Var värmepumpens säkringar i mitt fall.
 
Ligger eltillskottet på hela tiden när det är kallt, t ex runt -10? Då borde säkringarna gå hela tiden. Nu är det väldigt sporadiskt. Varje dag eller en gång i veckan och tycks vara oberoende av utetemperatur.
Men det är en intressant tanke. Ska kollas.
 
L Lejonsson skrev:
Ligger eltillskottet på hela tiden när det är kallt, t ex runt -10? Då borde säkringarna gå hela tiden. Nu är det väldigt sporadiskt. Varje dag eller en gång i veckan och tycks vara oberoende av utetemperatur.
Men det är en intressant tanke. Ska kollas.
Kan vara ett begynnande fel.. dvs det blir bara överslag ibland..
 
J
Är tyvärr lite dåligt insatt i när eltillskottet sätts igång, men här i södraste delen av landet är det väldigt sällan den satts igång i vårt hus till annat än varmvatten när den förbrukningen varit lite hög.
 
@Lejonsson: Var i landet står huset och hur stort är det? Vilken värmepump är det på utsidan och vilken effekt har den? Angående säkringarna låter det som hårt belastade huvudsäkringar och de kanske inte löser ut direkt utan det kan ta flera timmar tills de plötsligt löser utan att man just då ser en klar anledning.
 
J Josth skrev:
@Lejonsson: Var i landet står huset och hur stort är det? Vilken värmepump är det på utsidan och vilken effekt har den? Angående säkringarna låter det som hårt belastade huvudsäkringar och de kanske inte löser ut direkt utan det kan ta flera timmar tills de plötsligt löser utan att man just då ser en klar anledning.
Så kan det vara. Huset finns i Deje tre mil norr om Karlstad. En rätt typisk 40-talsvilla med källare och två fulla våningsplan. Och där finns dumt nog just nu manualen och en översnöad utedel efter ovädret inatt. Själv finns jag i Forshaga 1,5 mil därifrån och försöker hjälpa mitt höggravida barnbarn med värmen. Återkommer.
 
Om man då gissar på att huset är totalt 180 kvm stort uppvärmd yta så skulle det innebära ett värmebehov på runt 14 kW när det är som allra kallast enligt den tabell jag har. Om utedelen är den största av dem, Optima 1100, så ger den 9 kW värme när det är +7 °C ute och kanske bara ca 5,5 kW vid -10 °C ute. Ser preliminärt ut som det går åt mycket el-tillsats på vintern.
 
J JeLö skrev:
Manualer att ladda ner:

[länk]
Mycket nyttig, tack!
 
Tack för alla tips från er! Nu ska jag ta mig till Deje och ta tag i problemet och vi kan avsluta den här tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.