Grannen har bekymmer som jag försöker hjälpa henne med. Hennes huvudsäkringar går. Säkringarna sitter i mätarcentralen ute på gården på elstolpen ca 20m från huset och matar gruppcentralen inne i huset med 3x6+6 mark kabel. Vanlig med skärmen som jord. (heter MCMK i Finland, vet inte den svenska beteckningen men ni fattar) Jag testade stänga av samtliga gruppsäkringar och alla säkringar i mätarskåpet och så bytte jag huvudsäkringarna men de gick på en gång. Jag testade då lossa markkabeln och meggade den mellan faserna och jord och det var kortis, 1V visade meggern. (Fluke 1652) Då gick jag in och lossade i andra änden och meggade på nytt med samma resultat. Jag ohm mätte ca 350 ohm mellan faserna med båda ändorna lösa. Felet är ju ganska klart men vad har hänt?? Det är en sommarstuga som används sporadiskt på vintern. Det finns krypgrund under huset (som jag inte kollade pga snö) och det ser ut som om kabeln går rakt ner i marken under centralen i ett gult elrör 50mm och ett likadant rör kommer upp vid mätarcentralen. Det har ju varit + grader några dagar med regn. Kan tjälen förorsaka kabel brott? Det känns jätte konstigt att en markkabel går sönder bara så där. Eller borde jag misstänka att det kanske finns en skarv dosa i krypgrunden som är full med vatten eller vad tror ni? Kan råttor ordna slut på en kabel så? Någon som varit med om nått liknande?
(Jag är elutbildad men inte istallationselektriker)
 
Sork kanske? :)
sork_144847995.jpg

Ligger den i rör så går det kanske att dra ut den och inspektera.
En skarv på vägen är osannolikt men inte omöjligt.
 
Skarvdosa full med vatten är inte helt otroligt, det har hänt förr...tjälen kan också skada en kabel, den kan ligga mot en sten eller något annat i marken osv. Det kan vara en gammal skada där fukt långsamt trängt in och till slut blir det kortis, den kan skadas vid grävning, man råkar slå ner en stolpe i den osv.
Det finns utrustning för att mäta fram hur långt det är till en skada men det är bara kraftbolag och stora firmor som burkar ha dessa, för oss vanliga dödliga är det bara att ta till spaden om vi inte hittar något ovan mark.
 
Ja tjälen kan defintivt slita av en jordkabel, det har jag egen erfarenhet av. Men att det ska ske när kabeln ligger i skyddsrör kändes lite konstigt.
 
Men var det alltså kortis mellan alla faserna? det låter ju litye osannolikt att en sådan skada skulle uppstå på kabeln, såvida den inte blivit avgrävd eller ngt. sådant. Tror mer på en koppligsdosa. Är du helt säker på att den går direkt till huset, så den inte går via ngn mer central i ett uthus?
 
Tjälen är en mycket vanlig orsak till kabelfel.
Tjälen får stenar som ligger nära kabeln att röra på sig och till slut äter dom in sig i kabeln, en kabelskyddsslang förslår inte långt mot en vass stenkant. Samtidigt börjar vatten krypa in i skadan och orsaka överslag mellan olika ledare.
 
Om nu kabeln ligger i ett skyddsrör så borde du testa om det går att dra ut kablen och inspektera den.
knyt fast ett rep eller ett kraftigt snöre och dra sedan ut kabeln.
Om kälen du har skjutit in en sten genom röret och kabeln så blir det ju lite besvärligare, har du tur så kanske kabeln är så skadad at den går av och då är det bara att mäta hur lång stumpen är och då borde du kunna mäta upp vart felet är.

Sedan är det bara fram med spaden...
 
Jag gissar att det är svårt att få ut kabeln nu när det är kallt, det är kanske 30meter totalt det handlar om. Damen i fråga håller på att söka elektrikern som gjorde jobbet men det var ett antal år sedan nu (gissar 15-20 år) Hon ringde även dels nätbolaget och dels elfirman som köpt firman som gjorde jobbet och båda gissade på tjälen.

Vi bestämde att vi väntar tills lite varmare väder och tar hit grävare så lägger vi ner en ny kabel i ett nytt rör, utan sten runt röret.

@ hempularen, det var ca 350ohm mellan faserna, jag mätte inte mot jord. Jag meggade (500V) mellan faserna och jord och då visade mätaren 1V och det andra mätvärdet tänkte jag inte på. Det verkade dock som om en av faserna var lite friskare än de andra när jag bytte säkringarna så höll en säkring en liten stund tills jag skruvade in den sista.
 
Det går ju att dra en ny kabel i ett markrör som man lägger på backen och kopplar in kabeln i varje ände permanent. Sedan är det bara att gräva ner slangen med kabel när tjälen är borta. Då får man igång det direkt.

//Patrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.