Hej

Sådär lagom trevligt på lördagskvällen gick två av huvudsäkringarna. Bytte först den ena utan problem (den undre) men när den mellersta skruvades in gick den och den nedersta direkt igen.
Prövade då att stänga av allt på den röda knappen intill och byta säkringarna, men med samma resultat. Ska det inte vara spänningslöst när det är avstängt?

Testade lite fler gånger med olika varianter, alltid med samma resultat.
Det spelar ingen roll om jag skruvar i den mellersta först och den undre sist, eller den undre först och den mellersta sist. En och en fungerar dem, men när bägge är inne smäller de bägge direkt.
Den översta har inte gått utan verkar fungera bra.

Spis, ctc panna, tvättmaskin och allt annat tänkbart är bortkopplat, ryckt ut i princip allt.
Villa från slutet av 40-talet, där mycket är bytt, dock kvar en del gamla tygklädda kablar (som ska bytas till våren) och gammal elcentral (som även den ska bytas)

Inga pågående ombyggnader eller andra ingrepp på min fastighet, däremot stort projekt på närliggande väg (ett hus imellan dock)

Var börja felsöka såhär en söndag? Ligger det hos mig eller utanför huset?
 
  • Gammal elcentral med tre keramiska huvudsäkringar, två saknas och en nödstoppknapp, med märkningar för säkringsstorlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När huvudsäkringarna går så ligger det på dig. Och går säkringarna fast du slagit av huvudbrytaren kan huvudbrytaren vara trasig eller så har du nått fel i mätartavlan. Vrid ur säkringarna i din "vanliga" elcentral och försök sedan att sätta i nya huvudsäkringar.
Ps
Att börja öppna och felsöka är inget som en utan bra kunskaper bör göra Och för att bryta plomberingen krävs att man har behörighet och tar kontakt med nätägaren.
 
  • Gilla
mamawi
  • Laddar…
Verkar finnas kontakt mellan två faser inom mätartavlan.
Vad har du för mätare?
Är huvudbrytaren kopplad före eller efter mätare? Detta kan du kontrollera ifall mätaren är tänd fast HB är avstängd.
Detta behöver du kontrollera för att utröna vems ansvaret är.
Lägg gärna upp en helhetsbild.
 
Har absolut inga planer på att öppna något själv.

Men du menar alltså att jag skall plocka ur samtliga säkringar i den stora elcentralen och därefter försöka byta huvudsäkringarna igen?
Och då skruva in dem en efter en för att se vad som ev löser ut huvudsäkringarna? Borde inte då de andra säkringarna löst ut innan huvudsäkringarna gått och varför går två när jag försöker ha alla tre huvudsäkringar i?
 
Det är kortslutning mellan de två faserna. Och om de löser ut även med avslagen huvudbrytare så lär du ha ett fel bakom plomberingen.
 
Känns som detta är ett jobb för en elektriker.
 
Sonen är mitt i ett datorspel just nu, så avvaktar lite med att stänga huvudbrytaren.
Helhetsbild bifogad
 
  • Elcentral med flera säkringar och mätare på en vägg och en tillhörande förteckning över kopplingarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan även vara i själva mätaren, jag har EN gång upplevt att det blivit kortslutning i en (modern) elmätare.
Men som sagt det är inget hempul objekt så ta dit en elfirma.
 
Absolut ett jobb för en elektriker, ville bara ha lite mer kött på benen när jag väl får tag på en.
 
Några problem att bara köra på två faser tills jag får hit en elektriker, vilket troligen blir imorgon.
 
M mamawi skrev:
Några problem att bara köra på två faser tills jag får hit en elektriker, vilket troligen blir imorgon.
3-fasutrustning som spis och varmvattenberedare kan sluta fungera eller fungera "halvbra".
 
Inte direkt, mest bara en "bekvämlighetsfråga".
 
Funkar valfri behörig elektriker eller bör jag ta kontakt med leverantören - Kraftringen i detta fall
 
Behöver det tas kontakt med nätägaren sköter elfirman det, såna här jobb är rutin.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Är det inget liv i mätaren eller?
Felet är mest troligt i din anläggning, men skulle det vara mätaren kan du ringa Kraftringen så kommer de på studs och fixar problemet kostnadsfritt.

Men, som sagt, felet kan mycket väl vara under kåpan också, hörs inget när säkringen går?

Du behöver ta reda på vilken av anläggningsdelarna felet ligger på för att få ut rätt montör, i ena fallet är det kostnadsfritt och montör kommer ut direkt och i andra fallet är det troligen billigare att avvakta till imorgon.
Du kan även prova att lukta ifall det känns bränt någonstans, kan även vara en slack som lagt sig olyckligt över en annan fas, eller något som lagt sig över huvudbrytaren, men tycker nästan du borde märkt något då i samband med att säkringen gick.
Kan även vara problem i din huvudcentral, tar jordfelsbrytaren hela huset eller?
Kanske en mus som krupit in eller något..

Ta gärna foto och lägg upp när du vet svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.