Håller på att bygga nytt kök...förutom kyl & frys ska vi ha diskmaskin (230V), Inbyggnadsugn (230V), Induktionshäll (2F + 0), och en inbyggnadsmikro med varmluftsugnfunktion (230V),,,därutöver har vi ju belysning samt tvåttmaskin och torktumlare.
Elpannan (som bara är stöd för en IVT Optima 600 kan vi bortse från då den är inkopplad på effektvakt.

Man behöver inte ha en femma i matte för att förstå allt detta inte går att köra på en gång...men med tanke på tröga säkringar och det faktum att all inte kör på en gång då går det ju att köra ganska mycket på 16A huvudsäkring.

Nu är jag inte ute efter beräkningar (det klarar jag själv) utan vad har ni barnfamiljer för erfarenhet av "huvudsäkringsbehov"

FLKR
 
En "trög" säkring tål inte större överlast än en "snabb" under mer än några sekunder, är det ett fristående hus är det gränspuck med 16A, det enda säkra är att prova för vi har alla så olika vanor och beteenden. Själv kör jag med 20 A och har bytt en huvudsäkring på 27 år och hos oss är pris skillnaden bara några hundringar och det tycker jag det är värt att inte behöva bekymra mig.
 
Jag kör ett stort hus, 160m2 med berg-VP, på 16 A, byter 1-3 st per år. Min erfarenhet är att fler än vad de tror skulle klara sig på 16A. OM man inte kör en bastu, tenderar att krocka med matlagning i köket.

Men som sagt beställ 20 A och testa själv att säkra stoppa in grå säkringar 16A, passar i blå passbit. klarar du en vinter är det inget att fundera på.
 
Vi hade 16 amp innan men då gick en säkring "hela tiden" elektrikern fördelade då om så att det blev jämnare. Samtidigt räknade han ut att vi låg på gränsen med allt vi har igång så han beställde 20 amp till oss istället. Jag har räknat ut att det blir en nettokostnad på ca 1000 kr/år extra för oss. Innan var 16 amp ljumna hela tiden numera är 20 amp rumstempererade, det känns skönt :) Men som sagt prova, fungerar det med 16 så kör på det. Vi värmer med pellets.
 
Jag har en mindre gård och driver lite hobbyjordbruk, jag klarar mig på 16A men då har jag varit noga med att alla faser är belastade lika.

Jag håller med föregående, många skulle nog klara sig med 16A, men ett vanligt fel är att man belastar en av faserna för mycket.
 
Eftersom skillnaden i pris mellan att ha 16A och 20A är så liten, så vet jag inte varför man skall chansa. Säkringar kostar också pengar. Att säkringen går mitt under baket därför att du borrar och snickrar samtidigt är irriterande. Likaså om säkringen går då julskinkan skall gratineras och det är Kalle Anka på TV.

I mina ögon är det helt klart värt den 50-lappen per månad eller vad det nu kostar extra.
 
För min del handlar det om sporten att klara sig på så låg säkring som möjligt :)

Sen skall man ju som västgöte och bonnen vara snål.
 
En 16-säkring klarar ju 32 A i ca en timme, dvs ca 22 kW, räcker ganska långt.

Sen är det viktigt att man inte byter säkring utan att bryta strömmen eftersom det ger brännskador och dålig kontakt vilket gör att säkringen blir varm och går fortare. Även att kabel och passdel är riktigt åtdragna är viktigt.
 
Om jag läser tabellerna rätt så ska en 16 A säkring typ gL-gG och Eco-gG E 2011001 - E 2011132 hålla för 32 A i c:a 2 sekunder och 20 A i 6 min
 
Hej...Tack för svaren

"Elmont"
En kompis fick av misstag tag på snabba säkringar (dom tröga gick ungefär 1 gång i kvartalet) då fick han problem...10 st gick åt på ungefär 3 veckor.
Av ren nyfikenhet registrerade jag (i en datalogger) belastningsprofilen under 5 dagar.
Det visade sig att han ofta låg på 14 - 18 A på två faser...lite lägre på den tredje.
Strax innan dom snabba säkringar gick kom där en höjning på alla 3 faser och dom redan varma säkringarna gick direkt.
Det var då vi upptäckte att han hade snabba säkringar...och byte ut dom mot tröga därefter fortsatta vi loggningen...efter ett par dagar såg vi samma sak igen...men säkringarna höll och strömmen sjönk omedelbart igen.
Min gissning är att effektvakten i elpannan var för trög för dom redan varma snabba säkringarna.


"Swetrot"
Du kom med dom självklara argumenten...julskinkan och Kalle Anka...vilken katastrof om huvudsäkringen lägger av just då...har nu kollat med Eon...det blir futtiga 400:- extra per år...det blir 20 A Huvudsäkringar!!!

FLKR
 
Hmm, jag får det till att en 16A löser ut efter ca 1 timme vid 20A?
 
Som det ser ut så kanske din häll använder 380V (400) i vissa lägen och då bör det inte vara något problem med 16A om man fördelar de övriga belastningarna jämt över alla tre faser.
 
Jag läser då en timme vid ~22A, har jag fel diagram??

k2011001.jpg
 
Blev bättre när jag ser nedersta raden, så nu får jag ge mig igen, illa jag är inte så van de ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.