Har ett några riktiga nybörjarfrågor (nybliven husägare):
1. Jag har 25A huvudsäkringar som jag ärvt från tidigare ägaren. Har gaspanna för värme och varmvatten och bara normala elbehov i övrigt och förstår det som att 25A då är lite overkill?

2. Hur mycket pengar sparar man på att gå ner till mindre säkring på ett ungefär?

3. Är det hos elnätbolaget eller elleverantören eller båda som man registrerar storlek på säkring?

4. Säkringen är ju en fysisk sak i mitt hus, jag antar det inte är en gentleman's agreement att jag har den säkringen jag säger till bolagen att jag har och inte behåller 25A men betalar för 16A, hur funkar det?
 
2) Prislista finns hos din nätleverantör.
3) Hos din nätleverantör.
4) Nätleverantören byter passdelarna i botten på säkringshållaren så det inte går att skruva i kraftigare säkringar än du betalar för.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Men man kan ju prova att stoppa i klenare säkringar (det passar med mindre storlek) för att se om det räcker till utan att säkringarna börjar lösa ut innan man beställer det riktiga bytet. Onödigt arbete om du annars måste säkra upp igen
 
  • Gilla
byggarätt och 5 till
  • Laddar…
Tack för svaren och bra förslag att testa!

16A måste väl vara peak ström men när man fyller i Eons kalkylator så anger man årsförbrukning, det är ju inte alls korrelerat? Man kan köra någon maskin en gång per år som överbelastar säkringarna just den dagen så behövs högre säkring. Vad är det jag missar?

Läser på Eons hemsida att man själv sköter bytet genom att anlita elektriker som sedan anmäler till Eon. Man måste alltså betala ett par tusingar innan man börjar spara? Det var fan snålt. Men blir kanske ett jävla bytande hos folk om det hade varit "gratis".
 
Det är precis som du säger, årsförbrukningen säger inte mycket om hur höga toppar du har. Däremot kan man gissa att det korrelerar hyfsat, drar du 50000 kWh på ett år är det rimligt att anta att dina toppar är högre än 16A.
Folk i allmänhet har bättre koll på hur mycket el man gör av med än vilken toppeffekt man har.

Har du ingen eluppvärmning, ingen elbil och inte garaget fullt av maskiner så låter det rimligt att du klarar dig på 16A.

Eftersom det ändå är någon som ska ut och skruva i ditt skåp så får man tyvärr räkna med att det kostar något, men annars håller jag med dig: gratis är ju alltid godare... men det finns ju tydligen inga gratisluncher heller!
 
Måste ju finnas hur mycket hus som helst med större säkringar än som anmälts till nätägaren? Nuförtiden kommer dom väl åt det med fjärravläsning osv men för 20 år sedan? Vad var incitamentet för anmäla större säkring?
 
P Pettttter skrev:
Måste ju finnas hur mycket hus som helst med större säkringar än som anmälts till nätägaren? Nuförtiden kommer dom väl åt det med fjärravläsning osv men för 20 år sedan? Vad var incitamentet för anmäla större säkring?
Det största incitamentet är väl att det kan bli mycket dyrbart att bli påkommen med att ha fuskat? Räknas väl som "olovlig kraftavledning" tror jag och straffet är i så fall riktigt kännbart.

"I Sverige är straffskalan för olovlig kraftavledning böter eller fängelse i högst ett år enligt Brottsbalken. För grovt brott gäller fängelse i lägst sex månader och högst fyra år "
 
Redigerat:
Känns som olovlig kraftavledning framförallt handlar om genier som hakar på grannens nät eller nåt men visst någon form av straff kan det säkert vara.
 
Att bara byta passkontakterna tar 5 minuter + framkörning = max 1 timma, så några tusenlappar ska det inte kosta, leta efter en annan elektriker om du fått pris
 
Ah ok. Inte tagit in offert men har än så länge inte haft en hantverkare hemma som inte tar minst ett par tusenlappar (med framkörning och sveda och värk och bonus för trevligt uppförande osv osv) så det räknar jag med oavsett tidsåtgång.
 
J jonaserik skrev:
Att bara byta passkontakterna tar 5 minuter + framkörning = max 1 timma, så några tusenlappar ska det inte kosta, leta efter en annan elektriker om du fått pris
Snabb koll på elfirmor med fasta priser så ligger det på ca 1200 kr
Byte av passdelar tar bara ett par min men det administrativa är det som kostar plus körning
 
P Pettttter skrev:
Har ett några riktiga nybörjarfrågor (nybliven husägare):
1. Jag har 25A huvudsäkringar som jag ärvt från tidigare ägaren. Har gaspanna för värme och varmvatten och bara normala elbehov i övrigt och förstår det som att 25A då är lite overkill?

2. Hur mycket pengar sparar man på att gå ner till mindre säkring på ett ungefär?

3. Är det hos elnätbolaget eller elleverantören eller båda som man registrerar storlek på säkring?

4. Säkringen är ju en fysisk sak i mitt hus, jag antar det inte är en gentleman's agreement att jag har den säkringen jag säger till bolagen att jag har och inte behåller 25A men betalar för 16A, hur funkar det?
1. det beror på hur mycket du förbrukar, men att gå ner till 16A känns snålt, 20 kanske mer lämpligt.
men innan du gör något kolla hur hög belastning du har, jobbigt och byta och komma på att du behöver 25A.
2. mitt avtal kostar 16A 825 20A 1000 och 25A 1375kr/året så visst du kanske tjänar 45 kr månaden.
3. Elektriker registrerar det.
4. ja och nej, uppmanar inte till olagligheter men jag uppfattar din fråga som tekniskt intresse och kommer svara hur det fungerar tekniskt. Dom vet inte vad du har för säkring eller passkontakt i. det dom kan se är förbrukning och detta är mycket detaljerat.
så i teorin skulle du kunna byta själv och en visstid förbruka något mer än du bör kunna. ju mer över gränsen och ju längre du gör det desto större risk är det att du torskar. Bolagen vill sällan lägga tid och pengar på kalle som har bytt säkring för han ska kunna köra sin stora vedsåg 3 dagar per år, men Niklas som odlar örter av det dyra slaget och förbrukar massor med mer el än han ska kunna kommer få påhälsning av grabbarna med disko ljus på biltaket.
Den som förlorar på att fuska är endast du.
 
Tack för alla svar! Frågan om fusket är mer för att det är väldigt fascinerande om det skulle existera något som är upp till kunden att göra the right thing i en tid när det fuskas med det mesta. I mitt fall är det ju tvärtom jag har precis insett att jag betalar för mycket och det lönar sig inte direkt att fuska och byta till 16A utan att informera dom :)

Förresten Uffe A, "elektriker med fast pris", finns det sådana alltså??? Du menar att dom har meny med smågrejer där dom skrivit ut vad det kommer kosta oavsett hur det ser ut? Har du tips på någon sådan i Skåne?
 
  • Gilla
Triax
  • Laddar…
Jag kan ju tillägga att med dagens mätare kan man även läsa av den momentana förbrukningen, dvs man kan sitta på kontoret och se OM en kund som betalar för 16 A förbrukar 25 A. Det är väl nått man inte sysslar med dagligen utan sker först när man fattar misstankar om fusk.
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
P Pettttter skrev:
Tack för alla svar! Frågan om fusket är mer för att det är väldigt fascinerande om det skulle existera något som är upp till kunden att göra the right thing i en tid när det fuskas med det mesta. I mitt fall är det ju tvärtom jag har precis insett att jag betalar för mycket och det lönar sig inte direkt att fuska och byta till 16A utan att informera dom :)

Förresten Uffe A, "elektriker med fast pris", finns det sådana alltså??? Du menar att dom har meny med smågrejer där dom skrivit ut vad det kommer kosta oavsett hur det ser ut? Har du tips på någon sådan i Skåne?
Att byta till en lägre säkring t.ex. för att se om det fungerar med den egna förbrukningen, är ju inget fusk, så det är bara att testa utan att byta passkontakt. Det kostar ju inget extra, så prova detta innan du bestäler en elektriker för pk- byte och byte av abonnemang.
 
  • Gilla
Triax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.