Finns det några riktlinjer för vilken storlek på huvudsäkringen man behöver....Jag har ett hus med en våning och källare 75+75 med en huvudsäkring på 25 A....Är det rimligt
 
Bob_the_builder
Vilken typ av uppvärmning har ni?
 
Hej beror på lasten, dvs elpanna, elluttag osv garage,
mvh//Goerana
 
Vattenburen värmepanna från 2003
 
Bohemen skrev:
Vattenburen värmepanna från 2003
med en sån modern panna finnas det troligen effektvakt monterad så det är troligt att du klarar dig med 16A.......om huset är bra isolerat. och om du inte har andra stora förbrukare..svets mm

micke
 
nätägaren (luleå energi) sa att det blev dyrare med 16 än 20 huvudsäkring pga ett dyrare elpris vid 16A
 
El_-micke skrev:
med en sån modern panna finnas det troligen effektvakt monterad så det är troligt att du klarar dig med 16A.......om huset är bra isolerat. och om du inte har andra stora förbrukare..svets mm
Kolla vilka effektsteg elvakten jobbar vid också. Min elpatron har två steg om 4.5kW vardera, räknade på gamla 220/380V, så det blir 4.6kW vid 230/400V. Den har även strömvakt, men huvudsäkringarna är bara på 16A vilket gör att den går i princip alltid bara på ett steg, för att båda stegen ska kunna starta måste jag i princip släcka och koppla ur allt inklusiveklockradion. Nu finns det oljebrännare också som jag kan köra på när det blir för kallt, så jag klarar mig ändå.

Om du har 25A huvudsäkring så kanske du har två effektlägen på 6kW vardera, som tillsammans drar 20A, och om du minskar till 20A och justerar effektvakten för dessa 20A så kommer du plötsligt i princip bara att köra på 6kW, som kanske inte räcker till. Om du däremot som jag har två steg på 4.5kW som tillsammans drar 16A så är det nog lugnt med 20A, du har ju 4A kvar per fas till annat, vilket är nästan vad man brukar ha som hushållsel i äldre lägenheter (enfas 16A ger lika mycket effekt som trefas 5.33A).

Det kan också vara ett flertal steg på effektvakten.

Det du borde göra istället för att skruva i klenare säkringar är att se om du kan "tala om" för effektvakten att du har klenare säkringar, prova 20 resp 16A och se om värmen räcker till när det är som kallast ute och nån samtidigt duschar (om varmvattenberedaren går på samma panna).
 
pellefant skrev:
nätägaren (luleå energi) sa att det blev dyrare med 16 än 20 huvudsäkring pga ett dyrare elpris vid 16A
Hmm, är det när nåt som brukar gälla generellt?

Jag surfade runt lite hos min elleverantör och där verkar samma kwh-pris gälla både för strömmen och leveransen oavsett säkringsstorlek. Jag såg också att det bara skiljer ungefär en femhundring per år i fast avgift mellan 16A och 20A. Undrar om det kostar att byta, annars skulle man vara riktigt elak och byta till 20A i december och tillbaka till 16A i april varje år :) :)
 
Hmm kan det där vara riktigt pellefant?
Måste vara nått norrländskt påhitt isåfall. Här nere är det alltid samma kwh pris dock dyrare fast avgift för större huvudsäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.