Hej!
Bor i hus och Har 16A huvudsäkringat x3 och där den tredje går i tid och otid. Vet att den har mer belastning än övriga två men det brukar gå bra ändå, även fastän jag får byta någon fas då och då.
Det som är märkligt nu är att efter att den riktiga kylan passerat så löser den ut oftare.

Jag har luftvatten pump och en extra luftvärmepump. När det var som kallast tuffade båda på bra och därtill även ett utespa som stod på 40 grader men nu när jag t.om. stängt av luftvärmepumpen och spat så är fasen stekhet och den går ibland även när jag bara sätter på två plattor på spisen - något som funkade bra under kalla januari och december. Ser heller inte något överkonsumtion på eon-appen.

Har hört att luftvattenpumpar skapar toppar när den är mer inaktiv men vet inte om det stämmer. Att det kan vara dags att byta proppbotten för den kanske har dålig kontakt är en annan teori. Kanske skulle förklara varför den är så varm hela tiden.
 
Förmodligen varmgång i säkringshållaren p.g.a. bränd passdel.
Detta händer till slut om man skruvat i säkringen x antal gånger med lasten inkopplad.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Förmodligen varmgång i säkringshållaren p.g.a. bränd passdel.
Detta händer till slut om man skruvat i säkringen x antal gånger med lasten inkopplad.
Ah.. ja det har gått åt några säkringar och jag har inte slagit av strömmen varje gång.. då räcker det med att byta passdelen?
 
Kanske, men det finns ju bara ett sätt att ta reda på det.
 
Kontrollera även propphuven. Den kan också blir bränd.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
B
Kan du se hur mycket ström det går på t.ex. elmätaren genom säkringen när den är varm? Blir den varm trots att du ligger en bra bit under 16A?
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Kanske, men det finns ju bara ett sätt att ta reda på det.
Jupp det var passedelen som var slut, den hade t.om ramlat ut och kvar var bara metallen i mitten. Nu är den urskruvad och bytt
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.