Hej, i min mors hus på 75 kvm plus källare finns en CTV V20 med elpatron på gissningsvis 8 kW som står för underhållsvärme under de perioder under vintern när ingen är där. Hon har i dagsläget 25A huvudsäkringar och jag undrar om det är onödigt högt? Hon har inga andra stora förbrukare förutom spis med ugn och en pumpautomat på cirka 1300 watt.
Står även i manualen om strömkännare som ska reglera effekten utifrån huvudsäkringarnas storlek jag vet dock ej om dessa monterades vid panninstallationen, tvivlar, men kan man se det på något sätt?
Schema över elpanna CTC V20 med elpatron och strömkännare. Tabellen visar kopplingssteg och strømstyrka per fas vid olika installerade effekter (8 kW och 12 kW).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
3×25 A räcker till 17 kW men jag skulle säga att svaret beror på om hon bor i Ystad eller Kiruna? Väldigt stor skillnad och när det blir -40 °C i Norrland gäller det att säkringarna håller.
 
Hur mycket räcker då 3x16A respektive 20A till?
Huset ligger i trakterna kring Sala och värms bara upp till cirka 8 grader under vintern. Inte jättestor skillnad i kostnad mellan 20 och 25A, men är det så att det finns en viss risk att gå ner till 16A?
I normalfallet är det så att när elpatronen går för underhållsvärmen så är det ju inga andra förbrukare igång förutom 3 ledlampor.
 
Ok, Sala har dimensionerande vinterutetemperatur på -18,1 °C enligt senaste tabellen från Boverket. bara "mellankallt" och väldigt sällsynt med dygnsmedel under -20 °C. 3×20 A huvudsäkringar borde gå helt bra men 16 A känns tveksamt. Hade det varit bergvärme hade däremot 16 A säkert passat utmärkt.
 
Tack för svar, bergvärme hade gärna fått vara installerat 😁
Finns det någon anledning att behålla 25 A förutom att slippa kostnaden för bytet vilken jag inte har en aning om vad den är. Om det skulle installeras luftvärmepump eller luft-vatten värmepump räcker det bra med 20A då också?
 
Ja 20 A fungerar också med luftvärmepump. Det räcker till 14 kW medans 16 A räcker till 11 kW.

Ta noga reda på kostnaden för ett byte av passdelarna. Vissa elektriker gillar inte småjobb och sätter ett högt pris på en sådan sak. Somliga elnätsbolag byter själva säkringar/passdelar med deras egna elektriker och brukar ha ett fast pris för det inom tätort om inte fler åtgärder krävs.
 
Det är ju extremerna som är dimensionerande när vi pratar huvudsäkringar. I läget att ingen bor där och huset underhållsvärms till 8º är det givetvis inga som helst problem att ha 16A huvudsäkringar. Men om någon kommer dit när det är kallt, skruvar upp värmen och kanske ställer lite värmefläktar i rummen för att värma fortare kan det bli problem. 16A räcker till 11 kw. Så det finns inga möjligheter för elpannan att ensam överbelasta huvudsäkringarna.
 
Tack för tips!
Så finns egentligen inget troligt framtida scenario där man skulle ångra att 25A inte sitter längre?
 
Om man skaffar ett ute-spa eller stor hembränningsapparat lär man väl ångra det samt om man bygger ut huset så det blir mycket större.
 
I IFB skrev:
Tack för tips!
Så finns egentligen inget troligt framtida scenario där man skulle ångra att 25A inte sitter längre?
Vilka framtida scenarion som är troliga kan du ju bara bedöma själv. Men som du beskriver användningen i dagsläget borde det räcka gott med 16A.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Ok, från 25 till 16 skiljer det ju 1650 kr per år så det blir ju en slant över tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.