Hej,

En märklig situation har uppstått: när säkringen för garaget är på samtidigt som jag använder ugnen, löser huvudsäkringen ut. Detta har aldrig varit ett problem tidigare. Vad kan ha hänt här? Om jag slår av säkringen för garaget fungerar ugnen utmärkt. Det spelar ingen roll om något i garaget är på eller inte; huvudsäkringen går ändå när ugnen används.
 
Har du mätt att du inte har någon last över garagesäkringen?
 
Överbelastning. Huvudsäkringen begränsar det totala effektuttaget.
 
A avh67f skrev:
Överbelastning. Huvudsäkringen begränsar det totala effektuttaget.
Kan det vara överbelastning när det tidigare inte har varit ett problem? Jag har dessutom nyligen säkrat upp huvudsäkringen från 16 A till 20 A.
 
Miv11 Miv11 skrev:
Kan det vara överbelastning när det tidigare inte har varit ett problem? Jag har dessutom nyligen säkrat upp huvudsäkringen från 16 A till 20 A.
Tja, vad skulle det annars vara?
Kanske att dina nya säkringar är snabbare att lösa ut än vad dina gamla var..?
 
Har svårt att tolka situationen på annat sätt än att du har någon form av stor förbrukare i garaget. Antingen något riktigt som elbilsladdare, eller ett fel, någon halv kortslutning, men då borde det märkas, lukta bärnt eller så.
 
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
I och med att du har konstaterat att det påverkas av om garagets säkring är på eller ej så har du ju en rätt enkel felsökning framför dig.

1: Mät förbrukningen från garaget.

2: Identifiera vad det är i garaget som skapar den förbrukningen som du inte hade koll på.


Ps, har grannen måntro hönshus?
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Miv11 Miv11 skrev:
Kan det vara överbelastning när det tidigare inte har varit ett problem? Jag har dessutom nyligen säkrat upp huvudsäkringen från 16 A till 20 A.
Varför höjde ni abonnemanget från 16A till 20A?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Som Dowswe skriver skall du ta reda på vad det är som drar ström i garaget.

Här i Finland är minsta storlek på huvudsäkringar 3x25 ampere så jag förstår mycket väl att ni bytte upp er.
 
  • Wow
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
@
Miv11 Miv11 skrev:
Hej,

En märklig situation har uppstått: när säkringen för garaget är på samtidigt som jag använder ugnen, löser huvudsäkringen ut. Detta har aldrig varit ett problem tidigare. Vad kan ha hänt här? Om jag slår av säkringen för garaget fungerar ugnen utmärkt. Det spelar ingen roll om något i garaget är på eller inte; huvudsäkringen går ändå när ugnen används.
Du har säkert koll. Men...det är inte en jfb (och inte "huvudsäkring" som slår till(?). Rätt vanligt att de kan slå till om du har något problem med ugnen.
 
  • Gilla
nyatider
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
I och med att du har konstaterat att det påverkas av om garagets säkring är på eller ej så har du ju en rätt enkel felsökning framför dig.

1: Mät förbrukningen från garaget.

2: Identifiera vad det är i garaget som skapar den förbrukningen som du inte hade koll på.


Ps, har grannen måntro hönshus?
Mig veterligen har vi ingen förbrukning från garaget. Ingenting är påslaget, vilket gör det konstigt att huvudsäkringen löser ut när garagets säkring är på och ugnen används. Jag kan ladda bilen och ha igång ugnen utan problem när laddboxen, som är monterad på huset separat från garaget, används.

Närmsta grannen är 400 meter bort från huset.
 
Miv11 Miv11 skrev:
Mig veterligen har vi ingen förbrukning från garaget. Ingenting är påslaget, vilket gör det konstigt att huvudsäkringen löser ut när garagets säkring är på och ugnen används. Jag kan ladda bilen och ha igång ugnen utan problem när laddboxen, som är monterad på huset separat från garaget, används.

Närmsta grannen är 400 meter bort från huset.
Det skulle tyda på att någonting elektriskt är fel i garaget.

Är du säker på att det är säkringen som slår från och inte en av dessa förbannade jordfelsbrytare?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Här i Finland är minsta storlek på huvudsäkringar 3x25 ampere så jag förstår mycket väl att ni bytte upp er.
Under de dryga 15 år som vi har bott i huset så har ingen av våra huvudsäkringar på 16A gått, förutom en gång, men det berodde på att tryckströmbrytaren till trefaskompressorn hängde sig.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Miv11 Miv11 skrev:
Mig veterligen har vi ingen förbrukning från garaget. Ingenting är påslaget, vilket gör det konstigt att huvudsäkringen löser ut när garagets säkring är på och ugnen används.
Löser säkringen direkt eller efter en stund? Är det bara huvudsäkringen som löser eller är det fler säkringar? Det finns två saker som gör att en säkring löser. Överbelastning eller kortslutning. Är det kortslutning så är det vanligt att både gruppsäkring och huvudsäkring löser samtidigt.

Från din beskrivning är det svårt att komma till en annan slutsats än att något i garaget tillsammans med ugnen överbelastar säkringen. Finns det en undercentral i garaget? Finns där en gruppförteckning? Det går i så fall att lokalisera felet lite närmare genom att bryta alla grupper i garagets undercentral och se om det fungerar. Sedan slår man på en i taget.
 
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
Miv11 Miv11 skrev:
Mig veterligen har vi ingen förbrukning från garaget.
Det är just därför du måste börja mäta förbrukningen på den säkringen.
Om den gör så att huvudsäkringen går utan att någon känd förbrukare är aktiv återstår bara kortslutning eller okänd förbrukare.
Okänd förbrukare vore ju trevligt at få reda på.
Kortslutning är en potentiell brandfara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.